Numele copilului este pus in a opta zi după naştere. Rugăciunile zilei a
opta au o formă liturgică. Incep cu doxologia obişnuită, invocarea
Duhului Sfânt, Trisaghionul şi Rugăciunea Domnească şi se termină cu
apolisul liturgic. Aceasta în sine este un indiciu că suntem acum pe
calea noastră către Biserică. Primele rugăciuni nu erau decât un salut
iniţial, o primă „întâlnire"; acum viaţa care tocmai a început este
transformată într-o procesiune către „templul [Biserica] pământesc" în
care va fi împlinită mântuirea. După acest „început":
„Doamne, Dumnezeul nostru, Ţie ne rugăm şi pe Tine Te chemăm, să se
însemneze lumina feţei Tale peste robul Tău acesta (N) şi să se
însemneze Crucea Unuia-Născut Fiului Tău în inima şi în cugetul lui, ca
să fugă de deşertăciunea lumii şi de toată vicleana uneltire a
vrăjmaşului şi să urmeze poruncile Tale. Şi dă, Doamne, ca numele Tău
cel sfânt să rămână nelepădat de dânsul, când se va uni, la vremea
cuvenită, cu Biserica Ta cea sfântă, desăvârşindu-se prin
înfricoşătoarele Taine ale Hristosului Tău; ca, după poruncile Tale
vieţuind şi păzind pecetea nestricată, să dobândească fericirea celor
aleşi în împărăţia Ta [...]".
Insemnarea cu Sfânta Cruce şi în continuare cuvintele rugăciunii ne
amintesc de „Rugăciunea de la primirea catehumenilor", de care am vorbit
la începutul studiului nostru. Intr-adevăr, este acelaşi ritual, doar
că astfel transpus, încât să corespundă condiţiilor Botezului infantil.
Este ritualul Bisericii când ea îl ia în posesie pe prunc în numele lui
Hristos şi îl însemnează cu Semnul Crucii, semnul biruinţei şi domniei
lui Hristos, şi începe să-l pregătească pentru Botez.
Singurul element nou este numirea pruncului. In Ritualurile zilei întâi
nu a fost pronunţat niciun nume. Dar acum copilul este chemat pe nume şi
acest nume legat de Numele Sfânt al lui Dumnezeu: „Şi dă, Doamne, ca
numele Tău cel sfânt să rămână nelepădat de dânsul". Numele unui om,
distingându-l de toţi ceilalţi oameni, îl identifică drept persoană şi
îi afirmă unicitatea. Cuvântul întrupat al lui Dumnezeu are un nume
omenesc pentru că este persoană deplină, şi nu „omul în general", nu un
purtător abstract şi impersonal al unei naturi umane abstracte. Natura
umană nu există în afara persoanelor, fiecare dintre ele fiind atunci un
mod cu adevărat unic şi în întregime personal al întrupării şi
împlinirii acelei naturi.
Ritualul numirii este de aceea recunoaşterea de către Biserică a
unicităţii acelui prunc, a darului dumnezeiesc al „personalităţii" lui.
Legându-l de Numele Sfânt al lui Dumnezeu, Biserica arată că fiecare
nume este sfânt, adică sfinţit prin numele omenesc al lui Hristos
însuşi. In Hristos numele fiecărei fiinţe omeneşti este arătat drept
nume al unui fiu al lui Dumnezeu, creat şi menit pentru o relaţie
personală cu Dumnezeu, o participare personală la împărăţia veşnică a
lui Dumnezeu, şi nu pentru o disoluţie într-o „nirvana" impersonală.
Numele meu este „eul" pe care Dumenzeu îl creează adresându-Se lui ca un
„tu" şi pe care El însuşi îl revelează ca persoană, ca Nume Sfânt, ca
tu al unei iubiri şi comuniuni veşnice. Dacă pentru Biserică, pentru
toţi sfinţii, pentru întreaga ei experienţă, Hristos însuşi este prezent
în Numele Său de Iisus, dacă acest Nume Sfânt pentru noi este prezenţă,
co-muniune, bucurie, putere, aceasta se datorează faptului că numele
este taina persoanei, epifania, darul fiinţei Sale înseşi.
Numele lui Hristos sfinţeşte şi face sfânt numele meu, îl face expresia,
taina persoanei mele în Hristos pentru întreaga veşnicie. Şi slujba
zilei a opta - fiind darul către mine al numelui meu în Hristos şi în
Numele Lui Sfânt - este astfel darul către mine al acelei
„personalităţi" create de către Dumnezeu, care urmează să fie restaurată
în Botez şi salvată pentru împărăţia lui Dumnezeu.
In trecut numele fiecărui creştin era tratat ca nume sfânt şi încă din
copilărie era învăţat să-l respecte ca sfânt. Din această intuiţie a
sfinţeniei numelui s-a dezvoltat tradiţia de a-i da pruncului un nume de
sfânt, adică un nume deja „împlinit" ca sfânt de către un creştin.
Aceasta nu era doar căutarea protecţiei unui „patron" ceresc; mai
degrabă era rodul unei experienţe vii a Bisericii drept „comuniune a
sfinţilor", al certitudinii că sfinţenia este singura menire şi chemare
adevărată a omului. In lumina acestei tradiţii, cât de triste şi chiar
demonice sunt desacralizarea actuală a numelui omului, reducerea lui la
tot felul de porecle vulgare, creşterea indiferenţei faţă de înţelegerea
creştină a cuvântului în general şi a numelui în special! Cât de
minunat ar fi dacă noi, creştinii ortodocşi care trăim în Occident,
decât să urmăm pur şi simplu această degradare progresivă a numelui uman
- şi de aceea a persoanei numite prin el -, să începem mai degrabă
recuperarea numelui ca nume sfânt: întâi, prin întoarcerea la folosirea
numelor consacrate prin sfinţenia sfinţilor şi, apoi, prin folosirea lor
cu aceeaşi iubire şi cinstire cu care invocăm Numele unic şi sfânt al
lui Iisus!
Punerea numelui pruncului are loc în ziua a opta de la naşterea sa. Ştim
deja că ziua a opta este un simbol al împărăţiei lui Dumnezeu, al
realităţii cereşti dincolo de „lumea aceasta" şi la care suntem făcuţi
părtaşi în Botez
şi Mirungere. De aceea, către aceste Taine este îndreptat ritualul
punerii numelui. Nu viaţa veche, ci cea nouă şi veşnică este cea care
constituie orizontul ei; Biserica priveşte dincolo de „lumea aceasta"
când îl întâmpină pe pruncul creat pentru veşnicie.
Şi pentru că întreaga istorie a mântuirii este iarăşi împlinită de
fiecare dată când un prunc este rânduit lui Hristos şi împărăţiei Lui,
ritualul punerii numelui se termină cu un tropar al Sărbătorii
înfăţişării la Templu a lui Hristos însuşi [al întâmpinării Domnului],
îl oferim pe acest prunc lui Dumnezeu în acelaşi fel în care, într-un
moment unic în timp, un Prunc unic a fost oferit lui Dumnezeu. El a
devenit copil pentru ca toţi copiii să devină fii ai lui Dumnezeu şi să
intre în bucuria de nedescris a vieţii lui Dumnezeu şi a împărăţiei lui
Dumnezeu, pentru ca fiecare copil să poată fi arătat ca obiect unic al
iubirii unice. Lui Dumnezeu I-l rânduim pe cel pentru care Hristos S-a
rânduit pe Sine din întreaga veşnicie. Pentru că doar în această
rânduire poate unicitatea fiecărei vieţi omeneşti să-şi găsească
împlinirea.
Alexander Schmemann
In a opta zi de la naştere, copilului i se dă nume; în a patruzecea zi,
mama se duce la biserică pentru a i se face rugăciunile de curăţire şi
pentru a fi îmbiseridt pruncul botezat. (SfântulIoan Gură de Aur)
Punerea numelui nu este un lucru atât de puţin însemnat cum cred
oamenii care ţin minte numele mai bine decât cunosc miezul lucrurilor şi
legăturile dintre ele. Inţelepciu-nea omului întâi-zidit a fost pusă la
încercare şi vădită prin aceea că a pus nume fiecărui suflet viu. Prin
punerea numelor de către patriarhi s-a arătat nu o dată darul
străvederii şi prorocirii, însuşi Dumnezeu, când a binevoit să-i dea lui
Avraam o binecuvântare nouă, plină de înţeles, asupra urmaşilor lui,
i-a dat ca pe o chezăşie, ca pe o pecete, ca pe un semn de taină al
binecuvântării aceleia, un nume nou. Sfânta Biserică, ştiind că puţini
sunt în stare să pună singuri nume purtătoare de binecuvântare, a
rânduit minuna-tul obicei de a pune nume de Sfinţi, care prin harul
acelor Sfinţi au întotdeauna înţeles bun şi pot aduce binecuvântare.
Deosebit de bine este însă pentru acel prunc căruia i se dă nume de
Sfânt nu numai după obicei, ci din credinţă şi din dragoste către Sfânt.
(Sfântul Filaret al Moscovei)
La noi, numele au început să fie alese nu după Dumnezeu. După Dumnezeu,
iată cum trebuie făcut. Alegeţi nume din calendare: fie al Sfântului
zilei în care se naşte pruncul, fie al zilei când se botează, fie al
uneia dintre cele trei zile care urmează Botezului. Atunci, lucrul se va
face fără socoteli omeneşti, ci cum va da Dumnezeu, pentru că zilele de
naştere sunt în mâinile Domnului.
Şi petrecerile de bucurie pentru naşterea pruncului au luat-o, de
asemenea, razna. Dacă poţi, schimbă şi acest lucru. împarte săracilor şi
nevoiaşilor ceea ce ai cheltui pe ospăţ - şi asta fără nici un fel de
calcule. Ce săraci îţi va trimite Dumnezeu, acelora să le dai. Dumnezeu
vede toate... (Sfântul Teofan Zăvorâtul)
Naşterea pruncilor trebuie întâmpinată nu numai cu simţăminte de
bucurie, ci şi cu gânduri evlavioase: acela de a căuta pentru ei un
viitor fericit nu doar în reuşita lumească, ci şi în unirea fiinţării
lor pământeşti cu cea cerească. Copiilor nu trebuie să li se pună nume
la întâmplare ori superficial, după cum place sau nu place felul cum
sună numele şi aşa mai departe, ci cu gândul la binecredincioşii
strămoşi, ale căror suflete au puterea de a transmite o binecuvântare
lucrătoare urmaşilor, iar şi mai bine cu gândul la Sfinţi, ale căror
rugăciuni şi binecuvântări sunt, fără urmă de îndoială, binefăcătoare.
(Sfântul Filaret al Moscovei)
Dacă ne vine greu să alegem numele legat de ziua naşterii pruncului,
haideţi să ne uităm la a opta zi de la venirea lui pe lumea lui
Dumnezeu. Să ne amintim că în vechime, în vremurile vechi-testamentare,
tocmai în a opta zi se punea nume pruncilor, pentru că opt este numărul
care simbolizează veşnicia - şi poate că la a opta zi vom găsi numele
care se va dovedi sfânt şi profetic pentru copilul nostru. Dar dacă nici
a opta zi nu ne va spune nimic? Atunci să ne uităm la ziua a
patruzecea, fiindcă adeseori mamele, dacă pruncul este sănătos şi viaţa
lui nu e în primejdie, în ziua a patruzecea merg la biserică sau cheamă
acasă preotul ca să citească asupra lor rugăciunile de curăţire şi să
poată merge iarăşi la spovedanie şi împărtăşanie, ca în această zi a
patruzecea Dumnezeu să-l învredniceas că pe prunc de Lumina Cerească, de
Lumina Botezului, să-l numere în ceata aleşilor Săi. Dar a patruzecea
zi s-ar putea, de asemenea, să nu ne spună nimic - şi atunci ce e de
făcut?
Să ştiţi că Ortodoxia nu este manualul de drept sovietic. Ortodoxia este
mai largă decât toate manualele şi toate paragrafele, decât toate
prescripţiile juridice, şi de aceea poate că aveţi deja un nume pregătit
pentru prunc. Să presupunem că s-a născut un băiat, iar dumneavoastră
aveţi deja dorinţa lăuntrică de a-l închina lui Dumnezeu şi ocrotirii
Făcătorului de minuni Nicolae. Oare vă va osândi Domnul dacă îi veţi da
pruncului, „împotriva graficului", acest nume, care în traducere din
greceşte înseamnă „biruitor de popoare"? Bineînţeles că nu! Pentru că
Ortodoxia este cunoscută cu inima, şi cu inima ni s-a dat să ne apropiem
de Dumnezeu - cu inima şi cu mintea, nu doar cu mintea. Aşadar copilul
poate fi numit şi la inspiraţie, după simţirea inimii, dintr-o cinstire
deosebită pentru un anumit bineplăcut al lui Dumnezeu. (Protoiereul
Artemie Vladimirov)
Articol preluat din cartea "Cum sa educam ortodox copilul"
PERSONALIZARE
PERSONALIZARE (SCRIERE) -adauga preţul personalizării dacă este cazul -produsele se livrează nemontate în 3/5 zile lucrătoare AVANTAJ...
-
Agenda Nunții Nunta perfecta nu este doar frumoasa, este unica si foarte personala, toate acele mici elemente alese cu grija o fac deosebi...
-
Condiții în care căsătoria civilă nu se face la primărie Cei care au decis să facă marele pas și să spună „da” în fața ofițerului de stare...