Cel ce urmeaza a
se face catehumen, de va fi barbat in varsta, sa vina la biserica; iar
de va fi prunc, sa-l aduca cei care vor sa fie nasi si sa stea cu
dansul inaintea usilor bisericii; iar preotul, stand in usa
bisericii sa-l descinga de brau sau de fasa pe cel ce vine si se
lumineze. Apoi, dupa ce il va dezbraca de haine, sa-l intoarca cu fata
spre rasarit, descins, cu capul descoperit, descult, numai in camasa,
tinandu-si mainile in jos, slobode; iar de va fi prunc cel ce vine sa se
boteze, sa-l tina nasa sau nasul, care trebuie si fie ortodocsi. Dupa
acestea preotul indata sa sufle de trei ori, in chipul crucii, pe fata
lui, insemnandu-l de trei ori la frunte, la gura si la piept, si zicand
la fiecare inchinare: Mainile Tale m-au facut si m-au zidit. Apoi,
punand mana pe capul lui, zice rugaciunea aceasta:
Domnului sa ne rugam.
In numele Tau, Doamne,
Dumnezeul adevarului, si al Unuia-Nascut Fiului Tau si al Duhului Tau
celui Sfant, pun mana mea pe robul Tau acesta (N), care s-a invrednicit a
scapa catre numele Tau cel sfant si a se pazi sub acoperamantul
aripilor Tale. Departeaza de la dansul inselaciunea cea veche si-l
umple pe el de credinta cea intru Tine, de nadejde si de dragoste, ca sa
cunoasca ca Tu esti Unul Dumnezeu, Dumnezeu adevarat, si Unul-Nascut
este Fiul Tau, Domnul nostru Iisus Hristos, si Duhul Tau cel Sfant.
Da-i lui sa umble in toate poruncile Tale si cele placute Tie sa
pazeasca; ca de va face omul acestea, viu va fi printr-insele. Scrie-l
pe dansul in cartea vietii Tale si-l impreuna cu turma mostenirii Tale,
ca sa se preaslaveasca de dansul numele Tau cel sfant si al iubitului
Tau Fiu, al Domnului nostru Iisus Hristos, si al Duhului Tau Celui de viata facator.
Sa fie ochii Tai cautand totdeauna cu mila spre el si urechile Tale sa
asculte glasul rugaciunii lui. Veseieste-l pe el in lucrul mainilor lui
si in tot neamul lui, ca sa se marturiseasca Tie, inchinandu-se si
slavind numele Tau cel mare si preainalt; si sa Te laude pururea in
toate zilele vietii sale. Ca pe Tine Te lauda toate puterile ceresti si a
Ta este slava, a Tatalui si a Fiului si a Sfantului Duh, acum si
pururea si in vecii vecilor. Amin.
Lepadarea intai
Domnului sa ne rugam.
Cearta-te pe tine,
diavole, Domnul, Cel ce a venit in lume si S-a salasluit intre oameni ca
sa surpe tirania ta si pe oameni sa-i izbaveasca; Cel ce pe lemn
puterile cele potrivnice a biruit, soarele intunecandu-se si pamantul
clatinandu-se, mormintele deschizandu-se si trupurile sfintilor
sculandu-se; Care a zdrobit cu moartea pe moarte si a surpat pe cel ce avea stapanirea mortii, adica pe tine, diavole. Juru-te cu numele lui Dumnezeu, Care a aratat pomul vietii
si a randuit heruvimi si sabie de foc ce se intorcea de-l strajuia;
cutremura-te si te departeaza. Caci te jur cu numele Aceluia care a
umblat ca pe uscat pe valurile marii si a certat viforul vanturilor; a
Carui cautatura seaca adancurile si groaza Lui topeste muntii; ca Acela
si acum iti porunceste prin noi: Teme-te, iesi si te departeaza de la
zidirea aceasta si sa nu te intorci, nici sa te ascunzi in el, nici
sa-l intampini pe el, nici sa lucrezi impotriva lui, nici noaptea, nici
ziua, nici dimineata, nici la amiaza. Ci te du in iadul tau, pana in
ziua cea mare gatita judecatii. Teme-te de Dumnezeu, Cel ce sade pe
heruvimi si cauta spre adancuri; de Care se cutremura ingerii,
arhanghelii, scaunele, domniile, incepatoriile, stapaniile, puterile,
heruvimii cei cu ochi multi si serafimii cei cu cate sase aripi; de Care
se cutremura cerul, pamantul, marea si toate cate sunt in ea. Iesi si
te departeaza de la cel insemnat, noul ales ostas al lui Hristos,
Dumnezeul nostru. Ca te jur cu numele Aceluia Care umbla pe aripile
vanturilor si face pe ingerii Sai duhuri si pe slugile Sale para de foc.
Iesi si te departeaza de la zidirea aceasta, cu toata puterea ta si cu
toti slujitorii tai. Ca s-a preaslavit numele Tatalui si al Fiului si al
Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.
Lepadarea a doua
Domnului sa ne rugam.
Dumnezeul cel sfant, Cel
infricosator si slavit, Cel ce este in toate lucrurile si in taria Sa
neajuns si nepatruns, Cel ce mai inainte ti-a randuit tie, diavole,
pedeapsa muncii de veci, prin noi nevrednicii robii Lui iti porunceste
tie si la toata puterea cea impreuna cu tine lucratoare, sa te
departezi de la noul insemnat cu numele Domnului nostru Iisus Hristos,
Adevaratul nostru Dumnezeu. Juru-te dar, intru tot viclene si necurate
si spurcate si urate si duhule straine, cu puterea lui Iisus Hristos,
Care are toata puterea in cer si pe pamant, Cel ce a zis duhului celui
mut si surd: Iesi din om si de acum sa nu mai intri intr-insul. Du-te;
cunoaste-ti puterea ta cea desarta, care nici peste porci n-a avut
stapanire; adu-ti aminte de Cel ce ti-a poruncit tie, dupa cererea ta,
sa intri in turma porcilor. Teme-te de Dumnezeu, cu a Carui porunca
pamantul pe ape s-a intarit; de Cel ce a zidit cerul si a pus
inaltimilor hotar si vailor masura; de Cel ce a pus nisipul hotar marii
si in apa mare carare tare; de Cel ce Se atinge de munti si ei fumega;
de Cel ce Se imbraca cu lumina ca si cu o haina; de Cel ce a intins
cerul ca un cort; de Cel ce a acoperit cu ape inaltimile lui; de Cel ce a
asezat pamantul pe temeliile lui si nu se va clatina in veacul
veacului; de Cel ce cheama apa marii si o varsa peste fata intregului pamant. Iesi si te departeaza de la cel ce se gateste catre sfanta luminare. Juru-te cu Patima cea mantuitoare a Domnului nostru Iisus Hristos
si cu cinstitul Lui Trup si Sange si cu venirea Lui cea infricosatoare,
ca va veni, si nu va zabovi, sa judece tot pamantul, si pe tine si pe
toata puterea cea impreuna-lucratoare cu tine sa te munceasca in gheena
focului, dandu-te in intunericul cel mai din afara, unde viermele nu
doarme si focul nu se stinge. Ca puterea este a lui Hristos, Dumnezeul
nostru, impreuna cu Tatal si cu Duhul Sfant, acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.
Lepadarea a treia
Domnului sa ne rugam.
Doamne Savaot, Dumnezeul
lui Israel, Cel ce tamaduiesti toata boala si toata neputinta, cauta
spre robul Tau acesta (N); cearca-l, cerceteaza-l si departeaza de la
dansul toata lucrarea diavolului. Cearta duhurile cele necurate si le
departeaza, si curateste lucrul mainilor Tale. Si lucrand, cu grabnica
Ta lucrare, zdrobeste degrab pe satana sub picioarele lui si-i da
biruinta asupra lui si asupra duhurilor lui celor necurate. Ca,
dobandind mila Ta, sa se invredniceasca de Tainele Tale cele nemuritoare
si ceresti si Tie slava sa inalte, Tatalui si Fiului si Sfantului Duh,
acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.
Domnului sa ne rugam.
Stapane Doamne, Cel ce esti, Cel care ai facut pe om dupa chipul si dupa asemanarea Ta si i-ai dat lui putinta de a dobandi viata de veci; dupa aceea, cazand prin pacat, nu i-ai trecut cu vederea, ci ai randuit mantuire lumii prin intruparea Hristosului Tau; Insuti primeste in Imparatia Ta cea cereasca si faptura aceasta a Ta pe care ai izbavit-o din robia vrajmasului.
Deschide-i lui ochii
gandului, ca sa straluceasca in el lumina Evangheliei Tale. Insoteste
viata lui cu inger de lumina, ca sa-l izbaveasca pe el de toata
bantuiala potrivnicului, de intampinarea celui viclean, de demonul cel
de amiaza si de naluciri rele.
Si preotul sufla asupra
lui de trei ori, in chipul crucii, si-l insemneaza, binecuvantandu-l,
iarasi de trei ori, la frunte, la gura si la piept, zicand:
Departeaza de la dansul pe
tot vicleanul si necuratul duh, care se ascunde si se incuibeaza in
inima lui: (si zice aceasta de trei ori dupa care continua rugaciunea
astfel): duhul inselaciunii, duhul viclesugului, duhul slujirii idolesti
si a toata lacomia, duhul minciunii si a toata necuratia, care
lucreaza dupa invatatura diavolului. Si-l fa pe el oaie cuvantatoare
turmei celei sfinte a Hristosului Tau, madular cinstit al Bisericii
Tale, fiu si mostenitor al Imparatiei Tale. Ca dupa poruncile Tale
vietuind si pazind pecetea nestricata si ferind vesmantul neintinat, sa
dobandeasca fericirea sfintilor in Imparatia
Ta. Cu harul si cu indurarile si cu iubirea de oameni a Unuia-Nascut
Fiului Tau, cu Care impreuna esti binecuvantat, cu Preasfantul si bunul
si de-viata-facatorul Tau Duh, acum si pururea si in vecii vecilor.
Amin.
Si fiind descins si
descult cel ce vine sa se boteze, il intoarce preotul cu fata spre apus
si, de va fi om in varsta, isi ridica mainile in sus si
Preotul intreaba: Te
lepezi de satana? si de toate lucrurile lui? si de toti slujitorii lui?
si de toata slujirea lui? si de toata trufia lui?
Si raspunde cel ce vine sa
se boteze la fiecare intrebare; iar de va fi prunc sau pagan de alta
limba cel ce vine sa se boteze, atunci raspunde nasul sl zice: Ma lepad.
Preotul intreaba a doua
oara: Te lepezi de satana? si de toate lucrurile lui? si de toti
slujitorii lui? si de toata slujirea lui? si de toata trufia lui?
El sau nasul raspunde: Ma lepad.
Preotul intreaba a treia
oara; Te lepezi de satana? si de toate lucrurile lui? si de toti
slujitorii lui? si de toata slujirea lui? si de toata trufia lui?
El sau nasul raspunde: Ma lepad.
Preotul iarasi intreaba pe cel ce se boteaza: Te-ai lepadat de satana?
El sau nasul raspunde: M-am lepadat.
Preotul iarasi il intreaba a doua oara: Te-ai lepadat de satana?
EI sau nasul raspunde: M-am lepadat.
Preotul iarasi il intreaba a treia oara: Te-ai lepadat de satana?
El sau nasul raspunde: M-am lepadat.
Dupa aceea ii zice preotul: Sufla si-l scuipa pe el.
Iar el sau nasul sufla de trei ori si scuipa de trei ori.
Si facandu-se acestea,
preotul intoarce cu fata spre rasarit pe cel ce se boteaza, care tine
mainile slobode in jos, si il intreaba: Te unesti cu Hristos? Si
raspunde cel ce vine sa se boteze sau nasul: Ma unesc. Preotul iarasi il
intreaba a doua oara: Te unesti cu Hristos? El sau nasul raspunde a
doua oara: Ma unesc. Preotul iarasi il intreaba a treia oara: Te unesti
cu Hristos? El sau nasul raspunde a treia oara: Ma unesc. Apoi il
intreaba preotul: Te-ai unit cu Hristos? El sau nasul raspunde: M-am
unit. Si iarasi il intreaba preotul: Si crezi Lui?
Si el sau nasul raspunde: Cred Lui ca unui Imparat si Dumnezeu.
Apoi zice insusi cel ce se boteaza, sau nasul pruncului, sau preotul insusi, iar nu altcineva, dupa cum rau s-a obisnuit:
Cred intru unul Dumnezeu, Tatal atottiitorul, Facatorul cerului si al pamantului,
vazutelor tuturor si nevazutelor. Si intru unul Domn Iisus Hristos,
Fiul lui Dumnezeu, Unul-Nascut, Care din Tatal S-a nascut mai inainte de
toti vecii; Lumina din Lumina,
Dumnezeu adevarat din Dumnezeu adevarat, nascut, iar nu facut; Cel de o
fiinta cu Tatal, prin Care toate s-au facut; Care, pentru noi oamenii
si pentru a noastra mantuire, S-a pogorat din ceruri si S-a intrupat de la Duhul Sfant si din Fecioara Maria,
si S-a facut om; si s-a rastignit pentru noi in zilele lui Pontiu Pilat
si a patimit si s-a ingropat; si a inviat a treia zi, dupa Scripturi;
si S-a suit la ceruri si sade de-a dreapta Tatalui; si iarasi va sa vina cu slava, sa judece viii si mortii, a Carui Imparatie nu va avea sfarsit. Si intru Duhul Sfant, Domnul de viata Facatorul,
Care din Tatal purcede, Cel ce impreuna cu Tatal si cu Fiul este
inchinat si slavit, Care a grait prin prooroci. intru una, sfanta,
soborniceasca si apostoleasca Biserica. Marturisesc un botez, spre iertarea pacatelor. Astept invierea mortilor si viata veacului ce va sa fie. Amin.
Dupa sfarsirea Simbolului credintei, preotul zice iarasi catre dansul: Te-ai unit cu Hristos?
El sau nasul raspunde: M-am Unit.
Si preotul il intreaba: Si crezi Lui?
Si acela sau nasul raspunde: Cred Lui ca unui Imparat si Dumnezeu.
Si zice: Cred intru unul Dumnezeu..., tot, pana la sfarsit
Si dupa ce a rostit a dona oara Simbolul credintei, preotul iarasi il intreaba a treia oara: Te-ai unit cu Hristos?
El sau nasul raspunde: M-am unit.
Si iarasi il intreaba preotul: Si crezi Lui?
El sau nasul zice: Cred Lui ca unui Imparat si Dumnezeu. Si zice: Cred intru unul Dumnezeu..., tot, pana la sfarsit.
Si dupa ce a rostit a treia oara Simbolul credintei, iarasi il intreaba preotul, de trei ori zicand: Te-ai unit cu Hristos?
Si el sau nasul raspunde de trei ori: M-am unit.
Apoi zice preotul: Si te inchini Lui?
El sau nasul, inchinandu-se; zice: Ma inchin Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, Treimii Celei de o fiinta si nedespartite.
Apoi zice preotul:
Binecuvantat este
Dumnezeu, Care voieste ca toti oamenii sa se mantuiasca si la cunostinta
adevarului sa vina, acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.
Apoi zice preotul rugaciunea aceasta, intrand in biserica:
Domnului sa ne rugam
Stapane Doamne, Dumnezeul
nostru, cheama pe robul Tau (N) catre luminarea Ta cea sfanta si-l
invredniceste pe dansul de acest dar mare al Sfantului Botez.
Dezbraca-l pe dansul de cele vechi si-l innoieste pentru viata de veci.
Si-l umple de puterea Sfantului Duh, spre unirea cu Hristos, ca sa nu
mai fie el de acum fiu al trupului, ci fiu al Imparatiei Tale. Cu
buna-vrerea si cu harul Unuia-Nascut Fiului Tau, cu Care binecuvantat
esti cu Preasfantul si bunul si de-viata-facatorul Tau Duh, acum si
pururea si in vecii vecilor. Amin.
Scurta invatatura despre Sfantul Botez
Dupa Simeon, arhiepiscopul Tesalonicului
Cap. 61: pentru citirea rugaciunilor
Dator este preotul a citi
bine sfintele rugaciuni si a le zice cu socotinta, rar si spre buna
auzire. Pentru ca cei ce se infricoseaza de multe ori de naluciri
patimesc aceasta, fiindca preotii care i-au botezat pe ei n-au zis
rugaciunile de lepadarea diavolului si celelalte sfinte rugaciuni cu
luare-aminte. Deci, o preote, de va ingadui vremea, nu numai o data
trebuie sa zici din inceput rugaciunile lepadarilor si celelalte
rugaciuni, ci de multe ori, fiindca si in Molitfelnic, de opt sau de
zece ori scrie sa le zici, pentru ca obiceiul vechi al Bisericii
era ca in fiecare zi (adica in cele sapte zile ale saptamanii) sa se
zica acestea de preotii care catehizau pe cei ce se botezau, si a opta
zi iarasi se citeau de arhiereu sau de preotul cel ce urma
sa savarseasca botezul; si intr-acest chip se boteza de arhiereu sau de
preot. Noi am vazut pe multi preoti cucernici botezand dupa ce de trei
ori citeau acestea.
Cap. 62: Se cuvine ca nasul celui ce se boteaza sa fie ortodox si cucernic
Asemenea trebuie sa se ia aminte ca nasul sa fie ortodox si cunoscator al dreptei credinte.
Caci eu am auzit lucru foarte greu si fara socotinta ca unii fac nasi
ai copiilor lor pe cei ce nu cred si pe eretici, pentru pricini
omenesti, nadajduind oarecare foloase. Unii ca acestia si taina o
leapada si pe copiii lor nu-i lumineaza, ci mai vartos ii intuneca. Iar
preotul care slujeste partas se face celor departati de Dumnezeu. Caci
cum ar putea sa invete dreapta credinta cel ce nu cunoaste pe Dumnezeu,
sau ce impartasire are lumina cu intunericul, sau ce parte are
credinciosul cu cel necredincios? Precum scrie, cel ce face unele ca
acestea osandit este.