Sfintii Parinti invata ca exista mai multe feluri de botez. Sfantul
Grigorie Teologul spune ca botezul este de cinci feluri. Primul a fost
cel al lui Moise, care a insemnat o curatire temporara, al doilea a fost
cel al Inaintemergatorului, care a botezat poporul cu botezul
pocaintei, al treilea este botezul lui Hristos, prin care oamenii se
boteaza si se fac crestini si care se savarseste prin harul Duhului
Sfant, al patrulea este cel al muceniciei si al sangelui, iar al
cincilea botez este al lacrimilor si al pocaintei.
Dupa ce vorbeste despre aceste tipuri de botez, Sfantul Ioan
Damaschin mai adauga si altele. El spune ca botezul este de opt feluri.
Primul a fost cel al potopului pentru indepartara pacatului; al doilea a
fost cel al marii si al norului, atunci cand iudeii au trecut prin
Marea Rosie si au fost acoperiti de un nor; al treilea a fost botezul
Legii vechi, pe care l-a consfintit randuiala mozaica si care este legat
de curatia trupeasca; al patrulea a fost botezul pregatitor al
Sfantului Ioan Inaintemergatorul, care ii indemna pe cei botezati spre
pocainta, cu alte cuvinte, Ioan nu ierta pacatele, ci le oferea
oamenilor o inainte-curatire, ceea ce inseamna ca ajuta poporul sa-si
simta pacatosenia si sa astepte adevaratul Botez al lui Hristos; al
cincilea a fost botezul pe care l-a primit Hristos atunci cand a venit
la Iordan, botez care este diferit de celelalte, pentru ca Hristos nu
avea niciun pacat si nu a facut o marturisire a pacatelor; al saselea
este botezul desavarsit al Domnului, care are loc in Biserica prin apa
si prin Duh Sfant; al saptelea este botezul sangelui si al jertfirii, pe
care l-a primit Hristos pentru noi, adica Patimile si Rastignirea, dar
si mucenicia sfintilor care sunt partasi la Patimile lui Hristos; in
fine cel de-al optulea botez este cel de pe urma, care nu mai este unul
mantuitor, pentru ca el indeparteaza si pedepseste pentru vesnicie
pacatul. Este vorba despre focul iadului.
Sfantul Ioan Gura de Aur aduce distinctie intre botezul iudaic si cel
crestin. Primul (cel iudaic) nu curatea de pacatele sufletesti, ci
numai de murdaria trupeasca. Botezul
bisericesc este fara de asemanare mai presus, pentru ca il izbaveste pe
om de pacat, ii curata sufletul si ii da Duh Sfant. Intre acestea doua
se afla botezul Cinstitului Inaintemergator, care a fost o punte dispre
iudaism spre crestinism. Botezul lui Ioan era mai presus decat cel
iudaic, pentru ca avea legatura cu venirea lui Hristos, dar mai prejos
decat cel al crestinilor.
Mitropolitul Hierotheos Vlachos,
Predici la Marile Sarbatori, Ed. Egumenita
PERSONALIZARE
PERSONALIZARE (SCRIERE) -adauga preţul personalizării dacă este cazul -produsele se livrează nemontate în 3/5 zile lucrătoare AVANTAJ...
-
Agenda Nunții Nunta perfecta nu este doar frumoasa, este unica si foarte personala, toate acele mici elemente alese cu grija o fac deosebi...
-
Condiții în care căsătoria civilă nu se face la primărie Cei care au decis să facă marele pas și să spună „da” în fața ofițerului de stare...