Inainte de
randuiala botezului se citesc rugaciunile pentru
catehumeni
care contin si exorcismele. Preotul care sta in nartexul bisericii
impreuna cu nasul si cu catehumenul, adica impreuna cu cel ce vine spre
botez, porunceste diavolului in numele Dumnezeului celui Atotputernic si
Domnului universului sa paraseasca pe catehumen. "Cunoaste-ti puterea
zadarnica, care nici asupra porcilor nu a avut putere”, spune. "Teme-te
de Dumnezeu, de Cel care prin porunca Sa a intarit pamantul peste ape
... si retrage-te de la cel ce se pregateste acum de sfanta luminare”.
In continuare cere de la Dumnezeu sa
smulga catehumenului din radacina „toate lucrarile diavolului” sa-l
curateasca astfel incat sa participe cu vrednicie la tainele cele
ceresti. „Insoteste viata lui”, continua preotul, „cu inger de lumina,
ca sa-l pazeasca pe acesta de tot viclesugul potrivnicului”. „Departeaza
de la dansul tot duhul viclean si necurat... duhul ratacirii, duhul
viclesugului, duhul slujirii idolesti si a toata avaritia, duhul
minciunii si a toata necuratia... si fa-l pe el... fiu al luminii si
mostenitor al imparatiei Tale”.
Continuand, preotul cere de la catehumen
sau de la nasul sau, in cazul cand catehumenul este prunc, sa se lepede
de satana, de lucrurile lui, de adorarea lui, de ingerii sai si de
toata insotirea lui. In momentul in care catehumenul declara ca
intr-adevar s-a lepadat de satana, preotul il cheama sa treaca la
aceasta denuntare a satanei cu mai multa hotarare si, ca si cand nu ar
fi fost de ajuns proferarea dezicerii, cere de la catehumen sa-l scuipe
pe diavol.
De-a lungul acestui proces preotul,
nasul si catehumenul sunt intorsi cu fata spre apus, unde dispare lumina
si de unde vine intunericul. Pentru ca Diavolul este intuneric. Dupa
aceasta toti se intorc cu fata spre rasarit, de unde vine lumina,
soarele dreptatii, Hristos, cu Care preotul cere sa fie unit
catehumenul. De ce se fac toate acestea? Si ce semnificatie au?
Multi, printre care si clerici, mai ales
dintre cei care se afla in Apus, considera acest proces demodat si, in
incercarea lor de aducere la zi a Bisericii, omit aceasta parte a
randuielii. Simt ca este o insulta la adresa facultatii lor intelectuale
sa vorbeasca despre
Diavol
si despre duhurile cele necurate. Considera acest proces un reziduu
medieval. Sunt nedumeriti mai ales in ceea ce priveste barbaritatea
scuipatului. In Rasaritul zilelor noastre toate acestea se citesc asa
desirat, atat de confuz si ininteligibil si inlauntrul unui vacarm incat
nimeni nu pricepe nimic.
Se pare ca este necesara o deosebita
maturitate duhovniceasca si psihologica pentru ca cineva sa poata
discerne intre propriile lui necesitati nevrotice si cele ale Bisericii.
Cu cat mai lipsit de maturitate este cineva, cu atat mai grava este
psihopatologia sa, cu atat mai mult infasoara intr-un vesmant teologic
si ideologic necesitatile sale nevrotice si cu atat mai usor califica
satisfacerea acestor necesitati nevrotice drept voia lui Dumnezeu sau
traditie a Bisericii. Cativa clerici, din pacate foarte putini, in clipa
in care isi implinesc dezvoltarea si se maturizeaza, se rusineaza de
prostiile pe care le-au spus si le-au facut atunci cand, incercand sa
inlocuiasca sentimentul insuficientei care ii inspaimanta, o faceau pe
cei care stiu toate si prezentau drept suprem ideal incercarea lor de
a-si satisface propriile necesitati nevrotice.
Tinerii, ca si cei fara experienta, tind
sa subevalueze ceea ce este vechi si sa creada ca intelepciunea s-a
nascut odata cu ei. Un cleric american totodata teolog a scris intr-una
din cartile sale: „Cand privesc in urma viata mea si imi amintesc de
lucrurile pe cere le-am spus la inceputul diaconiei mele, ma rusinez” si
continuand, spune cum a devenit un extremist celebru si a ajuns centrul
atentiei, cand la o intalnire a tinerilor a declarat ca invatatura
despre nemurire este probabil eronata. „Daca ar fi cu putinta”, spune,
„as sterge acest capitol din viata mea” .
Un incident care s-a intamplat mai
tarziu in viata sa l-a ajutat sa inteleaga nebunia tineretii sale si sa
infrunte dureroasele-i consecinte. A aflat ca unul dintre cei mai buni
prieteni ai sai, care era un cleric foarte vrednic, are un fel de cancer
catalectic si i-a telefonat ca sa-i spuna doua cuvinte de mangaiere.
Cand prietenul i-a raspuns la telefon, a amutit si n-a putut decat sa
intrebe: „Ce faci?” Celalalt fara nici cea mai mica urma de neliniste, a
raspuns cu o suficient de buna dispozitie: „Sunt bine. Sunt in aceasta
slujba de mai bine de douazeci de ani si vorbesc oamenilor despre viata,
Dumnezeu imi da acum sansa sa arat cate ceva si despre moarte”. Aceasta
dureroasa experienta este pretul pe care l-a platit pentru aroganta
tineretilor lui. Intelegerea si aprecierea traditiei bisericesti este
trudnicul lucru de o viata de om si cere multa maturitate, instructie si
smerenie. Este esential ca si clericii, in incercarea lor de a face
lucrurile intr-un mod lipsit de complicatii, sa nu le faca simplist.
Daca incercam sa rationalizam ceea ce se intampla in Biserica, atunci
vom deveni rationalisti intr-un chip odios si in cele din urma insasi
Biserica nu va mai avea pentru noi sens.
Traditia ortodoxa este o imbinare
absoluta intre disciplina si libertate. Exista in ea suficienta supunere
pentru a-i salva orizontul si verticalitatea si suficienta libertate in
vederea exprimarii personale. Insa, din nefericire, astazi vedem sa se
impuna in viata bisericeasca o disciplina riguroasa in ceea ce priveste
ascultarea fata de autoritati si nu in ceea ce priveste pastrarea
autenticei traditii careia multi ne aratam cunoscatori incontestabili
fara a putea spune de unde si cum am dobandit aceasta cunoastere.
Fiecare putem si suntem in stare sa ne
chestionam daca o oarecare practica concreta este expresie autentica a
traditiei bisericesti. Insa este indispensabil sa ne cercetam cu atentie
mai intai onestitatea motivatiilor noastre, sa ne exprimam indoielile
cu umilinta si apoi sa asteptam rabdator sa vedem ce a tezaurizat
Biserica despre aceasta practica in constiinta ei.
Foarte ades, multi dintre noi incercam,
in viata noastra bisericeasca, sa imitam modele culturale apusene, mai
concret anglo-saxone, sau sa judecam actualitatea traditiei noastre
bisericesti prin faptul daca este sau nu in acord cu aceste modele.
Avangarda acestei tactici a fost si este de trei-patru secole ratiunea,
la a carei propagare concureaza diaspora. Dar si aceasta cu vanitatea pe
care ne-o creeaza complexul rudei sarace, astfel incat sa nu putem sa
vedem foarte adesea cum punctele de vedere cele mai avansate ale
Apusului justifica traditia noastra bisericeasca.
Astfel se intampla ca in psihoterapie sa
urmarim o procedura aproape asemanatoare cu cea a Tainei Botezului. Un
prim pas in vederea psihoterapiei este privirea in fata a realitatii.
Negarea este cea mai intalnita forma de aparare impotriva durerii
suferite in procesul instruirii si cauza oricarui fel de tulburari
psihice. Individul tulburat sufleteste neaga sa recunoasca esecurile
sale si utilizeaza orice tip de artificiu defensiv pentru a le ascunde.
In consecinta, nu poate sa acopere
realele si sanatoasele lui nevoi, deoarece isi risipeste energia spre a
construi defensiva, spre a-si ascunde diformitatea propriei vieti. Nu
este posibil pentru un om sa aiba o viata sanatoasa si sa se dezvolte
fara a privi in fata si fara a infrunta respingatorul sau schelet.
Botezul
este exact hotararea cuiva de a privi in fata si de a-si respinge
vechiul sine cu diformitatea lui, pentru a reincepe o viata noua in
adevar, adica in Hristos. Nu exista o alta posibilitate pentru cineva de
a incepe o viata noua, fara a privi in fata si a refuza diformitatea
vechii sale vieti. Procesul botezului, care nu este un eveniment sau o
randuiala, ci descoperirea unui mod de viata, este de o importanta
exceptionala, iar dificultatea unora de a-i recunoaste importanta poate
fi rezultatul propriei lor negari si expresia propriei lor fobii de a
privi in fata diformitatea acelor elemente ale personalitatii lor, care
obstructioneaza dezvoltarea lor. Astfel de personalitati defensive sunt
ca pastori ineficace, adica esueaza in a-i ajuta pe ceilalti sa atinga
plinatatea vietii, adica mantuirea. Starea de constiinta deplina a
omului este absolut necesara dezvoltarii duhovnicesti, deoarece
constientizarea conduce la autocunoastere si autocunoasterea conduce la
metanoia, adica la dispozitia pentru schimbare. Metanoia este starea
sufleteasca aflata in opozitie cu autarhia, cu autosuficienta spirituala
a Fariseului, a omului „virtuos”, care crede ca se gaseste in starea de
„har”, exact pentru ca nu detine autocunoasterea si de aceea ramane in
stagnare, nu se dezvolta.
Insa scuipatul dinainte de botez nu este
barbarie? Daca ar fi intrebat cineva care il considera barbarie de ce
este barbarie, probabil va fi surprins si probabil nu se afla vreun
raspuns. Raspunsul este ca scuipatul este un obicei anglo-saxon.
Scuipatul este poate foarte expresiv, evident si eventual impur pentru
un temperament personal anglo-saxon, astfel ca pentru aceasta situatie
este foarte adecvat, pentru ca nici o reprobare a raului nu este
excesiva. Bine. Scuipatul poate sa aiba o oarecare importanta pentru un
adult, insa care poate sa fie utilitatea acestei proceduri pentru un
prunc? Un raspuns teologic la aceasta intrebare poate fi considerat
naiv. Istorisirea pacatului stramosesc poate fi invatata la scolile
catehetice, insa in mod normal noi, cei mari, nu il luam in serios si de
aceea nu este ciudat ca si copiii nostri nu iau in serios ceea ce ii
invatam.
Concluziile psihologiei fata de
psihodinamica umana ii ajuta pe cei mai dezghetati dintre acestia, care
au o prejudecata antitranscendenta, sa vada corectitudinea multor
adevaruri revelate. Criteriile corectitudinii pe care toti acestia le
folosesc au de obicei o origine apuseana si ne-ortodoxa, insa psihologia
intr-un mare grad si intr-un grad inconstient reuseste sa-l repuna pe
drumul cel bun pe omul european. Dinlauntrul exercitarii terapiei
familiei, oricine poate observa vociferanta realitate a pacatului
stramosesc, deoarece din interiorul acesteia constatam ca ceea ce numim
„bolnav identificat” este doar un simptom al patologiei familiei si ca
imediat dupa nasterea sa copilul este contaminat de aceasta patologie.
Duhurile
cele viclene, ale inselaciunii si ratacirii care au contaminat relatia
dintre parinti sunt transplantate imediat la pruncul nou nascut.
Demonii pe care ii exorcizam la acela
care vine la dumnezeiasca luminare a botezului sunt indubitabil
realitati distrugatoare care domina intr-un grad diferit vietile
noastre, ale tuturor. Coparticiparea la un botez poate fi o ocazie
foarte buna pentru fiecare, ca sa priveasca si sa-si condamne proprii
lui demoni distrugatori.
Daca multi nu inteleg ceea ce fac
clericii, acesta nu este un motiv sa se opreasca a o face, dar vor
trebui sa vada aceasta lipsa a intelegerii ca pe un indiciu al
neglijentei lor de a-i invata pe oameni viata in Hristos si de a face
cele necesare pentru a deveni accesibile si inteligibile toate
mijloacele pe care Biserica le are la dispozitie pentru mantuirea lor.
Este oricum cert ca cele mentionate mai sus nu au absolut nici o
importanta pentru majoritatea zdrobitoare a celor prezenti la ceremonia
unui botez in zilele noastre. Botezurile, ca si nuntile, in experienta
omului de mijloc sunt evenimente desacralizate, care de obicei nu numai
ca sunt lipsite de orice caracter duhovnicesc, dar sunt lipsite chiar si
de cea mai elementara decenta. Dincolo de satisfacerea unui de multe
ori foarte scazut nivel, al vanitatii lumesti, botezurile si nuntile,
pentru marea majoritate a oamenilor, constituie simple practici de
legalizare, parand a fi nimic altceva decat surse de castig.
Parintele Philotheos Pharos
Exorcismele si lepadarile de la Botez
Pregatirea pentru botez sau catehumenatul cuprinde
initierea crestina si exorcismele. Dat fiind ca botezul este astazi
administrat foarte curand dupa nastere si ca initierea crestina trebuie
amanata pentru mai tarziu, noi vom vorbi mai intai despre exorcisme
care, in ritualul baptismal actual, vin imediat dupa rugaciunea de
primire a catehumenului.
Omul modern, chiar daca este crestin, este in general
foarte surprins sa afle ca serviciul divin baptismal incepe prin
cuvinte adresate diavolului. Diavolul este intr-adevar absent in
conceptia moderna din religie: pentru omul de azi, el apartine panopliei
superstitiei medievale si tine de o mentalitate primitiva; numerosi
sunt cei care, printre ei fiind si preoti, propun a se renunta pur si
simplu la exorcisme, fiind considerate ca ceva deplasat in perspectiva
religiei noastre
luminata si moderna. Cat priveste pe neortodocsi, ei merg mai departe: ei vorbesc de necesitatea "demitologizarii"
Noului Testament
insusi, degajarea lui de o conceptie perimata asupra lucrurilor - intre
care demonologia este una din expresiile esentiale - conceptie care ar
masca mesajul autentic si vesnic.
Noi nu vrem sa expunem aici, nici macar in mod superficial,
invatatura ortodoxa
referitoare la diavol. Intr-adevar, Biserica nu a formulat niciodata in
mod sistema-tic aceasta doctrina. In schimb, ceea ce este esential
pentru noi, este ca Biserica a afirmat intotdeauna dimensiunea demonica,
a cunoscut totdeauna, pentru a vorbi mai simplu, pe diavol. Daca
aceasta cunoastere directa n-a fost sistematizata intr-o doctrina clar
definita, este pentru ca e greu, daca nu chiar imposibil, sa definesti,
in mod rational irationalul. Ori, elementul demoniac si, mai general,
raul, constituie tocmai realitatea irationalului. Anumiti
teologi si filosofi,
straduindu-se a explica si deci a rationaliza existenta si cunoasterea
raului, l-au definit ca pe o absenta; lipsa binelui. Ei l-au comparat,
spre exemplu, cu intunericul, care nu e nimic altceva decat absenta
luminii, si care se imprastie cand apare lumina. Aceasta teorie a fost
adoptata apoi de catre deistii si de catre umanistii de toate nuantele
si astazi inca mai face parte integranta din
conceptia noastra
moderna despre lume, in cadrul careia se considera ca remediul
impotriva raului este instructia, inteleasa ca iluminare a spiritului.
De exemplu, explicati adolescentilor mecanismul functiilor sexuale,
suprimati misterul si tabuurile care inconjoara acest aspect al vietii
si atunci ei vor folosi aceste functii intr-un mod rational, adica bine:
inmultiti numarul scolilor si omul, care in mod natural este bun, va
trai si se va comporta rational, adica bine.
Dar nu aceasta este ideea despre rau pe care ne-o da Biblia si care reiese din
experienta Bisericii;
aici raul nu este, desigur, o simpla absenta. Dimpotriva, este o
prezenta: prezenta unui lucru intunecos, irational, dar foarte real,
chiar daca originea acestei prezente nu este clara, nici usor de
inteles. Astfel, ura nu este doar absenta iubirii; este prezenta unei
puteri intunecoase care poate fi extrem de activa, inteligenta si
creatoare. Ea nu este nicicum rezultatul ignorantei. Noi putem cunoaste
si uri.
Cu cat anumiti oameni l-au cunoscut mai mult pe
Hristos, au vazut lumina Lui si bunatatea Lui, cu atat mai tare L-au
urat. Aceasta experienta a raului ca putere irationala, ca forta ce pune
stapanire pe noi si dirijeaza faptele noastre a constituit totdeauna
experienta Bisericii si, de asemenea, a tuturor celor ce cauta, oricat
de anemic, sa se imbunatateasca, de a nu se lasa prada pornirilor
firesti contradictorii, si doresc sa ajunga la o
viata duhovniceasca
mai aleasa. Prima noastra afirmatie este deci ca exista intr-adevar o
realitate diabolica: puterea malefica a intunericului si nu o simpla
absenta a binelui. Dar trebuie sa mergem mai departe: asa cum nu poate
exista iubire fara o persoana care sa iubeasca, nu poate exista ura fara
o persoana care sa urasca. Si daca taina ultima a binelui rezida intr-o
persoana, taina ultima a raului trebuie sa se afle tot intr-o persoana.
In spatele prezentei sumbre si irationale a raului, trebuie sa existe o
lume de fiinte personale care au optat sa-L urasca pe Dumnezeu, lumina,
de a fi potrivnice. Cine sunt aceste persoane? Cand, cum si pentru ce
au ales sa fie
impotriva lui Dumnezeu?
La aceste intrebari, Biserica nu da nici un raspuns precis. Cu cat
realitatea e mai adanca, cu atat ea se preteaza la formule si definitii.
Astfel, raspunsul este icoperit de simboluri si
imagini care lasa sa se inteleaga ca a existat la origini, in lumea
duhurilor creata de Dumnezeu, o revolta condusa de ingeri, intr-o
pornire de mandrie. Originea raului ar fi deci nu ignoranta si
imperfectiunea, ci dimpotriva, cunoasterea si un grad de perfectiune
care facea posibila ispita mandriei. Oricine ar fi "diavolul" este una
din cele dintai si dintre cele mai alese creaturi ale lui Dumnezeu. El
este, ca sa spunem asa, destul de perfect, destul de inteligent, destul
de puternic si chiar destul de divin pentru a cunoaste pe Dumnezeu si a
nu I se supune, pentru a
cunoaste pe Dumnezeu si totusi sa aleaga de a-l fi impotriva, de a dori sa fie liber de Dumnezeu.
Si cum aceasta libertate este imposibila in iubirea
si in lumina care duc totdeauna la Dumnezeu si indeamna a se darui in
mod liber Lui, libertatea demonica nu se implineste decat in negatie, in
ura si revolta. Acestea sunt desigur, sarmane cuvinte, aproape total
neadecvate la taina terifianta pe care ele incearca a o traduce. Caci
noi nu stim nimic de aceasta catastrofa initiala ce s-a produs in lumea
spirituala-despre aceasta ura impotriva lui Dumnezeu, starnit de mandrie
si despre aparitia straniei realitati a raului care nu a fost nici
voit, nici creat de Dumnezeu. Sau mai degraba, noi cunoastem aceasta
realitate prin propria noastra experienta, experienta noastra a raului.
Aceasta este totdeauna, in fapt, cea a caderii; ceva
pretios in noi este deturnat de la rostul lui firesc, tradeaza propria-i
natura. De unde caracterul antinatural al acestei caderi, care devine
totusi un element integrant si natural in fiinta noastra. Si cand
contemplam raul in noi insine si in lume, cat de desarte si superficiale
ne apar toate exercitiile, zise rationale, toate reducerile raului la
teorii bine construite si rationale! Daca este ceva ce noi invatam din
experienta spirituala, este aceea ca raul nu poate fi explicat, dar ca
el trebuie infruntat si combatut.
Exact asa a actionat si Dumnezeu impotriva raului. El
nu l-a explicat. El a trimis pe Fiul Sau unic pentru a fi rastignit de
catre fortele raului pentru ca acestea sa fie distruse prin iubirea Sa,
prin credinta si prin ascultarea Sa.
Aceasta este, deci, calea pe care trebuie sa o urmam
si noi. Pe aceasta cale, noi intalnim inevitabil Diavolul chiar in
momentul in care am luat hotararea de a urma pe Hristos. In
slujba botezului,
care este un act de eliberare si de biruinta, exorcismele vin primele
pentru ca in drumul nostru spre izvoarele baptismale ne vom ciocni
inevitabil cu aceasta sumbra si puternica entitate care ne bareaza
calea. Aceasta trebuie indepartata, alungata, pentru ca noi sa putem
inainta. Atunci cand mana preotului atinge capul
copilului lui Dumnezeu
si face peste el semnul lui Hristos, diavolul este acolo, cautand sa
apere ce a rapit lui Dumnezeu si vrea sa-l pastreze in puterea lui.
Noi nu-i vedem, dar
Biserica stie ca el este prezent.
Noi nu vedem, poate, in toata ceremonia botezului, decat o placuta
sarbatoare de familie, dar Biserica stie ca o batalie apriga sta pe
punctul de a se inclesta, a carei miza nu este o simpla parere, ci
insasi
viata vesnica.
Fiindca, vrem sau nu vrem, o stim sau nu, noi toti suntem angajati
intr-o lupta spirituala. Desigur, o biruinta decisiva a fost repurtata
de Dumnezeu, dar diavolul nu s-a dat inca invins. Dimpotriva, Scriptura
spune ca atunci cand el a fost ranit de moarte si infrangerea lui a
devenit inevitabila, el angajeaza ultimul atac, cel mai atroce. El nu
poate nimic impotriva Iui Hristos, dar poate mult impotriva noastra.
Exorcismele sunt astfel inceputul luptei care reprezinta prima
dimensiune si cea mai importanta in
viata crestina.
Noi vorbim diavolului! Tocmai in aceasta se manifesta
credinta crestina,
conform careia cuvantul este putere, mai ales putere. In conceptia
desacralizata si secularizata a omului modern, cuvantul, ca toate
celelalte, a fost devalorizat, redus doar la semnificatia lui rationala,
in revelatia biblica, dimpotriva, cuvantul este totdeauna putere si
viata. Dumnezeu a creat lumea prin cuvant. Cuvantul este putere
creatoare si, de asemenea, putere distructiva, caci el comunica nu numai
idei si concepte, ci mai ales realitati spirituale, pozitive ca si
negative. In acceptia secularizata a cuvantului, nu numai ca este
inutil, dar este chiar ridicol sa vorbesti diavolului, caci nu este
nicidecum posibil dialogul rational cu insasi sursa irationalului. Dar
exorcismele nu sunt o explicatie, nici un discurs destinat probarii unei
entitati care uraste, minte si distruge. Ele sunt, cum scrie Sf. loan
Chrisostom "invocatii infricosatoare si minunate", manifestarea unei
puteri "inspaimantatoare si teribile" care distruge puterea malefica a
lumii satanice:
Cearta-te pe tine, diavole Domnul, Cel ce a venit in
lume si S-a salasluit intre oameni ca sa surpe tirania ta si pe oameni
sa-i izbaveasca; Cel ce pe lemn puterile cele potrivnice a biruit,
soarele intunecandu-se si pamantul clatinandu-se, mormintele
deschizandu-se si trupurile sfintilor sculandu-se; Care a zdrobit cu
moartea pe moarte si a surpat pe cel ce avea stapanirea mortii, adica pe tine, diavole. Juru-te cu
numele lui Dumnezeu, Care a aratat
pomul vietii si a randuit heruvimi si sabie de foc ce se intorcea de-l strajuia: cutremura-te si te departeaza.
Caci te jur cu numele aceluia Care a umblat ca pe
uscat pe valurile marii si a certat viforul vanturilor; a Carui
cautatura seaca adancurile si groaza Lui topeste muntii; ca Acela si
acum iti porunceste prin noi: teme-te, iesi si te departeaza de la
zidirea aceasta si sa nu te intorci, nici sa te ascunzi in el, nici sa-l
intimpinipe el, nici sa lucrezi impotriva lui, nici noaptea, nici ziua,
nici dimineata, nici la amiaza. Ci te du in iadul tau, pana in ziua cea
mare gatita judecatii. Teme-te de Dumnezeu, Cel ce sade pe heruvimi si
cauta spre adancuri; de Care se cutremura ingerii, arhanghelii,
scaunele, domniile, incepatoriile, stapaniite, puterile, heruvimii cei
cu ochi multi si serafimii cei cu cate sase aripi; de Care se cutremura
cerul, pamantul, marea si toate cate sunt intr-insa. Iesi si te
departeaza de la cel insemnat, noul ales ostas al lui Hristos, Dumnezeul
nostru. Ca te jur cu numele Aceluia Care umbla pe aripile vanturilor si
face pe ingerii Sai duhuri si pe slugile Sale para de foc. tesisi te
departeaza de la zidirea aceasta, cu toata puterea ta si cu toti
slujitorii tai. Ca s-a preaslavit numele Tatalui si al Fiului si al
Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor.
Exorcismul este, intr-adevar, un poem in acceptiunea
cea mai adanca a termenului care, in greaca, inseamna creatie. El
exprima in mod perfect o realitate si o implineste; el face posibil ceea
ce anunta; el reda cuvintelor energia divina din care purced. Si
exorcismul realizeaza toate acestea pentru ca este rostit in
numele lui Hristos; el este cu. adevarat plin de puterea Lui, Care a asumat
viata umana,
a facut al Sau cuvantul omenesc, a distrus deja in inima ei puterea
satanica. Dupa ce a exorcizat astfel puterea raului, exorcismul face
aceasta implorare:
Doamne Savaot, Dumnezeul lui Israel, Cei ce
tamaduiesti toata boala si toata neputinta, cauta spre robul Tau acesta
(N), cearca-l, cerceteaza-l si departeaza de la dansul toata lucrarea
diavolului. Cearta duhurile cele necurate si le departeaza, si curateste
lucrul mainilor Tale. Si lucrand, cu grabnica Ta lucrare, zdrobeste
degrab pe satana sub picioarele lui si-i da biruinta asupra lui si
asupra duhurilor lui celor necurate. Ca, dobandind mila Ta, sa se
invredniceasca de Tainele Tale cele nemuritoare si ceresti si Tie slava
sa inalte. Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, acum si pururea si in
vecii vecilor.
Eliberarea din puterea satanica este inceputul
restaurarii omului. Dar implinirea ei este imparatia cereasca unde omul a
fost primit de Hristos, in asa fel ca inaltarea la cer, "comuniunea cu
Dumnezeu si indumne-zeirea" au devenit cu adevarat vocatia si destinul
ultim al omului.
Atunci cand exorcizeaza pe catehumen, preotul,
conform indicatiilor de la capitolul respectiv "sufla de trei ori peste
gura, fruntea si pieptul" celui ce se boteaza. Respiratia este functia
biologica esentiala care ne pastreaza in viata, functie care, pe de alta
parte, ne face total dependenti de lume. Ori lumea este teribil marcata
de rau si de moarte.
In conceptia crestina initiala, nu exista loc pentru
dihotomia moderna a spiritului si a materialului, omul era alcatuit in
totalitatea sa, in unitatea si interdependenta sa organica dintre
spiritual si fizic. Lumea intreaga este suferinda, incat actul
eliberarii nu este numai spiritual, ci in mod egal fizic: inseamna
purificarea chiar si a aerului pe care-l respiram si care, in actul
exorcismului, redevine pur si dar al lui Dumnezeu, este viata
restabilita in dependenta ei de Dumnezeu, ca dar pe care
Dumnezeu l-a facut omului la inceput. Si preotul continua:
Departeaza de la dansul pe tot vicleanul si necuratul
duh, care se ascunde si se incuibeaza in inima lui: duhul inselaciunii,
duhul viclesugului, duhul slujirii idolesti si a toata lacomia, duhul
minciunii si a toata necuratia, care lucreaza dupa invatatura
diavolului. Si-l fa pe el oaie cuvantatoare turmei celei sfinte a
Hristosului Tau, madular cinstit al Bisericii Tale, fiu si mostenitor al
imparatiei Tale. Ca dupa poruncile Tale vietuind si pazind pecetea
nestricata si ferind vesmantul neintinat, sa do-bandeasca fericirea
sfintilor in imparatia
Ta. Cu harul si cu indurarile si cu iubirea de oameni a Unuia-Nascut
Fiului Tau, cu Care impreuna esti bine cuvantat, cu Preasfantul si bunul
si de
viata facatorul Tau Duh, acum si pururea si in vecii vecilor.
Exorcismele s-au terminat. Prima eliberare s-a
realizat. Omul a redevenit o fiinta libera, capabila de o adevarata
libertate- nu ceea ce noi numim libertate si care,in fapt, face pe om
rob al poftelor si pornirilor sale, ci libertatea de a putea sa
primeasca iarasi
adevarata viata
care vine de la Dumnezeu si duce la Dumnezeu, libertatea de a face
adevarata alegere libera si cu adevarat eliberatoare: alegerea lui
Dumnezeu. Tocmai aceasta constituie faza urmatoare a
slujbei botezului.
Lepadarea de Satan
Acest ritual ca si cel care urmeaza imediat dupa el
(marturisirea lui Hristos), se situa altadata putin inainte de botezul
propriu-zis, in Vinerea sau Sambata cea mare. Astfel, aceste doua
randuieli constituiau insusi sfarsitul, incununarea intregii perioade a
pregatirii catehetice. In slujba de azi aceste doua momente sunt plasate
imediat dupa exorcisme.
"Preotul intoarce pe cel ce se boteaza cu fata catre
apus, fara haine, fara incaltari si cu bratele ridicate"..., "intors cu
fata spre Apus...". Apusul, adica locul unde se culca soarele,
constituie aici simbolul intunericului, "tinutul" lui Satan. Catehumenul
infrunta acum pe Satan fiindca exorcismele i-au permis de a renunta la
el, de a-l desfide, de a-l respinge. Insusi faptul de a se intoarce cu
fata spre Apus constituie un act de libertate, primul act liber al
omului eliberat de sub stapanirea diavolului.
"...fara haine, fara incaltari si cu bratele
ridicate..." Catehumenul vede cum dispare tot ceea ce acoperea in ochii
lui starea de rob; tot ceea ce-l facea sa creada ca el era un om liber,
inconstient chiar de sclavia lui, de starea lui lamentabila, de
inchisoarea lui. De aici inainte el stie ca era captiv- "iar captivii
sunt goi si desculti".
El a aruncat tot ceea ce masca starea lui de
prizonier, apartinand lui Satan. El "stie din ce rau a fost eliberat si
spre ce bine se grabeste"". Bratele ridicate indica predarea lui
Hristos, ca doreste sa devina rob al lui Hris-tos, ca doreste aceasta
robie, dupa Sf. loan Chrisostom, "schimba robia-n libertate... omul este
rapit din tara straina si adus in patria sa. Ierusalimul ceresc...". Si
preotul zice: "te lepezi de Satana, de toate lucrurile lui...?"
In epoca in care a fost stabilit ritualul acesta, semnificatia lui era evidenta, atat pentru catehumen, cat si pentru intreaga
comunitate crestina.
Ei traiau intr-o lume pgana, a carei existenta era impregnata de pompa
diaboli, adica de inchinarea la idoli, de participarea la cultul
imparatului, de adorarea puterii etc. Nu numai ca cel ce se boteza stia
foarte bine la ce anume renunta, dar era deplin constient de calea cea
stramta, de viata grea, cu adevarat neconforma si radical diferita de
cea din jurul lui-viata spre care-l ducea renuntarea la Satan.
Cand lumea toata a devenitcrestina, identificandu-se cu credinta crestina si a adoptat
cultul crestin,
semnificatia acestei lepadari (de Satana) a inceput sa se piarda fiind
pe punctul de a fi considerata un ritual arhaic si anacronic,
curiozitate care nu trebuie sa fie luata in serios. Crestinii s-au
obisnuit definitiv cu ideea ca crestinismul este parte integranta a
lumii si ca Biserica nu este decat o expresie religioasa a valorilor
terestre. Notiunea de tensiune sau de conflict intre credinta
crestina si lumea
exterioara s-a estompat in constiinta crestina moderna. Astazi inca, in
ciuda prabusirii evidente a atator lumi, imperii, popoare si state,
asa-zis crestine.
Nenumarati crestini sunt inca incredintati ca nu exista nimic fundamental negativ in
lumea noastra
si ca este perfect posibil sa accepte modul ei de viata, valorile si
prioritatile ei, implinind concomitent si datoriile religioase ale
crestinului. Mai mult,
Biserica si crestinismul,
ele insele sunt considerate mai degraba ca mijloace prin care trebuie s
ajute la realizarea unei vieti prospere si fericite in aceasta lume, ca
un fel de terapeutica spirituala care permite sa fie rezolvate toate
tensiunile si conflictele si care aduce acel echilibru interior care
garanteaza succesul, stabilitatea si fericirea.
Chiar ideea ca crestinul trebuie sa renunte la
anumite lucruri, si acestea nu sunt doar acte imorale si vinovate, ci o
intreaga viziune asupra vietii, un ansamblu de prioritati, o atitudine
fundamentala in raport cu lumea, si ca viata crestina este totdeauna
ocale stramta si o lupta - toate acestea au fost practic abandonate si
nu mai figureaza in centrul mentalitatii crestine de azi.
Cumplitul adevar este ca o majoritate coplesitoare
crestina pur si simplu nu mai sesizeaza prezenta si actiunea lui Satan
in lume si nu mai simt deci nevoia de a renunta la lucrurile si la
slujirea lui. Ei nu mai discern evidenta idolatrie care impregneaza
ideile si valorile in care oamenii traiesc azi si care determina,
orienteaza si aservesc viata lor mult mai mult decat idolatria tangibila
a pa-ganismului de altadata.
Ei raman orbi la faptul ca actiunea lui Satan consta
esentialmente in a falsifica si a contraface, a deturna de la
semnificatia lor reala insasi valorile pozitive, a face ca albul sa para
negru si invers, a practica jocul subtil si pervers al minciunii si
confuziei. Ei nu vad ca notiuni apriori pozitive si chiar cresti ne ca
cele de libertate, eliberare, dragoste, fericire, propasire, deplina
realizare a posibilitatilor fiecaruia, notiuni care sunt cu adevarat la
baza constiintei
omului si a societatii
moderne, motivatia si ideologia acestei societati, toate acestea pot fi
deturnate de la sensul lor real si sa devina vehicule ale demoniacului.
Ori, insasi esenta a tot ceea ce este demoniac o constituie totdeauna
mandria: "pompa diaboli".
Adevarul, in ceea ce-l priveste pe omul modern, fie
ca este un conformist respectuos fata de lege, ori un virulent
contestatar, este ca cel mai adesea el este amenintat fie de mindrie,
fie de reversul man-driei - deznadejdea. Astfel, a te lepada de Satana
nu inseamna doar a respinge o fiinta mitologica in a carei existenta
nici nu se mai crede. inseamna a respinge toata aceasta
conceptie despre lume,
plina de suficienta si de deznadejde. Desigur, Satan nu va uita aceasta
respingere, aceasta sfidare, aceasta lepadare. "Sufla-l si scuipa-l pe
el!" Razboiul este declarat. Incepe o lupta a carei miza reala este
viata vesnica. Crestinismul acesta este! Si acesta este sensul ultim al
optiunii noastre.