DESPRE BOTEZ
Botezul, ca practica, este cea mai veche Taina. Primul botez, simbolic, a
fost potopul. Oamenii in aceea vreme, ca si in zilele noastre, erau
incarcati de pacate si numai o inundatie universala, un potop, a putut
sa spele toate pacatele lumii. A ramas numai Noe cu copiii sai si cu cei
pe care i-a luat impreuna in corabia si animalele de toate felurile.
Deci, primul potop a spalat pacatele pamantului, pentru ca pacatele
oamenilor - unele mai mari, altele mai mici , altele foarte mari -, se
revarsa si asupra pamantului, au influenta universala asupra vietii de
pe glob. In rugaciunile de ploaie se spune ca nu ploua, din cauza
pacatelor oamenilor. Si de aceea, cand se va implini ceea ce a spus Mantuitorul Hristos, va veni intr-o buna zi sfarsitul acestui pamant, care nu va fi prin apa, cum a fost pe vremea lui Noe, ci prin foc.
Deci, primul botez universal a fost potopul. Al doilea botez, mai
restrans, a fost botezul poporului evreiesc cand a trecut prin Marea
Rosie. Si acest botez a fost curatitor de pacate, caci a curatit pe fiii
lui Israil cat au stat in Egipt. Erau poporul lui Dumnezeu, insa aveau
si ei pacate si, trecand prin Marea Rosie, au fost curatiti de pacatele
lor. Au trecut pe o adevarata carare prin mijlocul marii; iar valurile
stateau de parte si de alta, ca si cum erau inchegate. Numai cand au
trecut armatele lui Faraon pe aceasta cale a marii atunci s-au revarsat
valurile si au inecat pe egipteni, care voiau sa ucida pe cei fugiti din
Egipt, adica pe acest popor al lui Dumnezeu.
Un botez mai apropiat de crestinism este botezut
Sfantului Ioan Botezatorul de la raul Iordanului, care, dupa cum stiti, a fost un botez de pocainta : Si se botezau de catre el - de catre
Sfantul Ioan Botezatorul - in raul Iordan, marturisindu-si pacatele. Acest botez era curatator de pacate.
Iar
Botezul Sfantului Ioan
a fost asa : Sfantul Ioan a iesit din pustie si a inceput sa invete
lumea care venea la el. A avut de la inceput o mare popularitate. Firea
lui uscativa, prin post si rugaciune, trupul lui sfintit prin nevointa
pustiei, pentru ca nu a mancat niciodata paine, cum spune in Evanghelie,
ci lacuste si miere salbatica, acest inger in trup, cum este infatisat
in iconografie, a practicat botezul pocaintei, invatand pe oamem sa se
caiasca de pacate, si ii boteza in Iordan. Botezul lui Ioan pregatea pe
evrei sa creada in Hristos.
In sfarsit este si botezul Mantuitorului, pe care l-a primit de la Ioan
in Iordan. Acesta nu era izbavitor de pacate, ci era un botez pentru
sfintirea naturii si mai ales pentru sfintirea apelor. Iisus nu avea
pacate, asa cum El Insusi spune : Cine Ma poate vadi pe Mine de pacat ?
Intre botezut Sfantului Ioan Botezatorul si botezul Mantuitorului
Hristos este o mare deosebire. Botezul Sfantul Ioan este un botez al
pocaintei, un botez numai cu apa. Botezul Mantuitorului este botez cu
apa, cu Duh Sfant si cu foc. Botezul Mantuitorului este cu totul
superior acestui botez al pocaintei. Botezul nostru, al crestinilor, isi
are temeiul tot in aceasta mare zi a Botezului Domnului. Dar este o
porunca speciala data de Mantuitorul Hristos dupa invierea Sa, o porunca
lasata catre Sfintii Apostoli, ca, mergand in toata lumea, sa invete pe
oameni si sa-i boteze in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului
Duh.
Abia in viata crestina botezul are un caracter special, de Taina, fiind
una din cele sapte Taine ale Biserica crestine. Stiti care sunt cele
sapte taine ale Biserica ? In primul rand Botezul, apoi Mirungerea, sau
Ungerea cu Sfantul Mir, Sfanta Impartasanie, Spovedania, Casatoria,
Preotia si Sfantul Maslu.
Sapte Taine legate cu cele sapte daruri ale Duhului Sfant. Aceste Sfinte
Taine se pot compara cu cele sapte Laude ale Bisericii, pe care le stim
: Rugaciunea de la miezul noptii sau Miezonoptica, Utrenia, Ceasul
intai, Ceasul al treilea, Ceasul al saselea, Ceasul al noualea, Vecernia
si Pavecernita.
Deosebirea intre cele sapte Laude si cele sapte Sfinte Taine este si
aceasta : cele sapte Laude au timpul lor bine precizat prin slujbele
Bisericii si sunt publice, adica rugaciunile se citesc la strana.
Sfintele Taine, unele din ele sunt savarsite in biserica, mai ales
Sfanta Impartasanie, si se savarsesc pentru diferiti credinciosi.
Celelalte Sfinte Taine, Spovedania de pilda - este o taina foarte
intima. Adica, ceea ce se marturiseste la spovedanie, preotul nu are
voie sa spuna altora. Era un canon si o randuiala in vechime : preotului
care divulga Taina Sfintei Spovedanii, i se taia limba ! Inchipuiti-va
ce pedeapsa cumplita !
Taina Sfintei Impartasanii se savarseste tot in taina, insa in biserica.
Nu stie nimeni sufletul celui care se impartaseste; numai Dumnezeu stie
si el singur.
De asemenea si celelalte Sfinte Taine, tot asa se savarsesc, in
intimitate fiecare. Numai Taina Sfantului Maslu, de obicei, se
savarseste in public si pentru toti bolnavii din comunitatea imediata
sau din toata lumea ortodoxa.
Asa incat acestea sunt deosebirile. Cele sapte Laude se savarsesc
public, in anumite momente fixate, in timpul slujbelor bisericesti, iar
cele sapte Taine sunt rezervate fiecarui individ la timpul cuvenit,
pentru ca fiecare are nevoie de o anumita taina.
Taina Mirungerii este taina separata, insa este savarsita impreuna cu botezul, pentru ca se savarseste indata dupa Sfatul Botez.
Botezul inseamna scufundare, dupa un cuvant grecesc. De aceea botezurile
se savarseau in rauri, in catacombe, cand erau in prigoana crestinii
din primele veacuri, si in locasurile sfinte, adica in biserici. Prin
secolele IV si V, credinciosii care veneau la crestinism din paganism,
erau botezati in baptisterii, niste biserici speciale pentru botez. Am
fost intr-un asemenea baptisteriu, in Siria, la manastirea
Sfantului Simeon Stalpnicul,
din secolul V. 0 biserica rotunda, ce se numeste rotonda. Acolo era
locul unde se botezau catehumenii, adica cei care erau in varsta si
veneau la botez. Mai pe urma, insa, cand crestinismul s-a mai dezvoltat,
se botezau in aceste baptisterii atat oameni mari, cat si pruncii. Dupa
botez erau imbracati in haine albe si veneau de la baptisteriu - cum
v-am spus ca era in Siria, la Manastirea Sfantului Simeon Stalpnicul -
pana la biserica in procesiune, - preoti, diaconi si cantareti. Cantau
din cantarile botezului si mergeau catre biserica. Apoi inconjurau de
trei ori biserica cantand si, dupa aceea, intrau in biserica si asistau
la Liturghia credinciosilor, dupa care se impartaseau cu Trupul si
Sangele Domnului.
Asa era botezul in vechime. Cu vremea, botezul a inceput sa se savarseasca in biserici, la nevoie in case sau in spitale.
Cine face botezul, cine este indatorat sa faca botezul ?
La inceput au fost numai episcopii, iar mai tarziu preotii. Mantuitorul a
spus in Evanghelia Sa Apostolilor : Mergand, invatati toate neamurile,
botezandu-le in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh, adica
in numele Sfintei Treimi. Si Apostolii au practicat la inceput botezul
dupa cuvintele Mantuitorului. Apoi au lasat preotilor si arhiereilor sa
savarseasca taina Botezului.
Botezul era facut si de diaconi, in lipsa de preoti; sau de calugari. La
nevoie se poate boteza un copil si de mama sa, sau de moasa lui, in
cazuri cand este bolnav acasa sau in spital, ca nu cumva sa moara
copilul nebotezat. Caci prin taina Botezului, cel care se boteaza devine
fiu al lui Dumnezeu prin har, este frate cu Iisus Hristos, prin Duhul
Sfant : Iata, voi sunteti fratii Mei si prietenii Mei, spune Apostolul
Ioan. Prin botez fiecare, credincios devine membru al Bisericii si este
unit cu Trupul lui Hristos, formand intreaga multime a credinciosilor.
Capul acestui trup duhovnicesc este Iisus Hristos, iar cel botezat este
fiu at lui Dumnezeu si face parte din acest Trup tainic al Mantuitorului
Hristos.
Primitorul Botezului este om care vrea sa faca parte din crestinism. Pe
prunci ii aduc crestinii la botez. Insa, sunt oameni maturi din
celelalte confesiuni, evrei sau pagani, care vor sa devina crestini, si
atunci cer Sfantul Botez si sunt botezati. Mantuitorul spune in
Evanghelie : Cel ce va crede si se va boteza, se va mantui, iar cel ce
nu va crede, se va osandi; adica nu are parte cu Hristos, nu intra in
Imparatia lui Dumnezeu.
Usa
de intrare, in crestinism este Botezul. Cine nu se boteaza nu are parte
de vesnicia crestina, venicia in lumina si bucurie, asa cum ne descrie
Mantuitorul viata de dincolo. Este o viata de mare fericire pentru toti
care ajung sa mosteneasca imparatia cea de sus.
Dar sunt copiii avortati, copii care sunt nascuti si aruncati de mamele
lor. Au lost gasiti pe la marginile orasului, pe la anumite usi sau pe
strada copii ale caror mame sunt mai rele decat niste animale. Nasterea
unui copil este o bucurie si o fericire si trupeasca si sufleteasca,
intre sot si sotie, sau intre femeie si babat. Dar, adeseori nu sunt sot
si sotie, nu sunt cununati. Si atunci femeia mama, aceasta mama rea nu
vrea sa se rusineze, nu vrea sa se osteneasca sa-si creasca copilul, ci
il arunca. Si-l gasesti plangand intr-un invelis, adeseori mizerabil, si
cineva care are suflet omenesc, il ia si se hotaraste sa-l creasca.
In Orient, mai ales in Orientul indepartat, in India, in China, in Japonia, sunt asemenea cazuri foarte dese, de copii lepadati. In India
sunt copii lepadati pe gunoaie, la marginea oraselor, aruncati ca niste
carpe, afara de cei care sunt avortati, ucisi de mamele lor. Avortul
este crima dubla, caci se lipsesc copiii si de viata aceasta si de cea
vesnica, fiind ucisi inainte de Botez. Caci nimeni din cei nebotezati nu
poate intra in
imparatia lui Dumnezeu.
Daca cineva nu stie de este sau nu botezat, el se poate boteza de preot,
dar sa i se rosteasca formula aceasta : " Se boteaza robul lui Dumnezeu
( cutare ), daca nu a fost botezat, in numele Tatalui. Amin. Si al
Fiului. Amin. Si al Sfantului Duh. Amin. Acum si pururea si in vecii
vecilor. Amin.
Aceasta este randuiala pentru cei nebotezati. Botezul se face de obicei
cu apa, dar, in lipsa de apa, se boteaza si cu alte materii : nisip,
tarana, etc. Deci trebuie sa fie aruncata o materie peste cel ce se
boteaza, caci toate Sfintele Taine au ceva materie in ele, prin care se
revarsa harul Duhului Sfant. Astfel Botezul are apa, Mirungerea are
Sfantul Mir, Spovedania are insasi formula spovedaniei, Sfanta
Impartasanie are painea si vinul, care se prefac in Sfantul Trup si
Sange al Domnului. Casatoria are cununiile si inelul, ca materie, iar
Sfantul Maslu, untdelemnul si faina, care se aduc si se sfintesc si se
folosesc mai departe, ca vindecatoare pentru boala pe care o are cineva.
Cand se boteaza copiii ?
Dupa randuiala veche crestineasca, se boteaza incepand de la sapte zile
pana la patruzeci de zile, nu mai tarziu. Am aflat acum, dupa comunismul
acesta care s-a abatut peste noi, ca au ramas multi oament majori,
oameni in varsta nebotezati si vin si cer Botezul de la noi. Se poate sa
fie botezati acesti oameni, insa sa vorbeasca cu preotul respectiv si
preotul stie ce are de facut.
Sunt si anumiti sectanti, care au fost botezati la secta lor. Acestia, daca vin la Ortodoxie, trebuie sa fie botezati din nou.
Sunt si sectanti care au fost mai intai botezati ortodox, apoi s-au dus
la secte. Daca revin la Biserica Ortodoxa, singura care este
mantuitoare, ei nu se mai boteaza din nou, ci li se face randuiala de
revenire si se ung cu Sfantul si Marele Mir.
Centrul sau esenta Botezului consta in afundarea de trei ori in apa si
in rostirea formulei Botezului : " Se boteaza robul lui Dumnezeu (
cutare ), in numele Tatalui. Amin. Si al Fiului. Amin. Si al Sfantului
Duh. Amin ". Si cel ce se boteaza trebuie introdus si scufundat de trei
ori in apa botezului.
Sunt si botezuri prin turnare. De pilda, lumea catolica asa boteaza,
prin turnare. Ori, turnarea aceasta este o abatere de la traditia
crestina. Insusi Mantuitorul S-a scufundat in apa, desi Mantuitorul nu
avea nici un pacat. Cei care intrau in raul Iordanului, si ei, de
asemenea, erau scufundati in apa si se ridicau, tot in apa, si-si
marturiseau pacatele lor, stand in apa in acest timp.
Slujba botezului. Sunt doua parti distincte in slujba Botezului. Intai
se citesc exorcismele, formate din patru rugaciuni : doua rugaciuni sunt
catre Dumnezeu, catre Care vine acest catehumen, si doua rugaciuni
impotriva duhurilor necurate, impotriva diavolului, care este blestemat,
alungat, defaimat, fiind duh necurat, care tine sub stapanire aceste
suflete omensti, si este indepartat de la acest suflet, fie ca este
prunc, fie ca este om in varsta.
A doua parte a Botezului consta in insasi taina Botezului. Se sfinteste
intai apa botezului in cristelnita, vasul in care se boteaza se numeste
cristelnita si vine de la cuvantul Hristos sau crestin. Dupa aceea se
savarseste slujba Botezului in aceasta apa binecuvantata, sfintita. Cel
care se boteaza se scufunda, cum am spus, de trei ori in apa. Apoi este
scos din apa, este uns peste tot trupul cu Sfantul si marele Mir si dupa
aceea se citeste Apostolul si Sfanta Evanghelie de la Matei : Mergand,
invatati toate neamurile, botezandu-le in numele Tatalui si al Fiului si
al Sfantului Duh. Aceasta este porunca Mantuitorului.
Dupa aceea pruncul este sters in locurile unde a fost uns cu Mir si cu
untdelemn sfintit si dupa aceea este momentul cand se tunde, prima
tundere. Tunderea aceasta era folosita si in vechime si este folosita si
astazi, mai ales in zilele noastre la calugarie si la taina Hirotoniei,
cand un preot este tuns in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului
Duh.
Deci, oricarui prunc i se aplica trei Taine : Botezul, Ungerea cu Sfantul Mir si Sfanta Impartasanie. Asa intra el in viata.
Un asemenea prunc botezat, in care nu au fost pacate, decat pacatele
parintilor, care se spala prin botez, dobandeste prin harul Botezului,
harul Sfantului Duh, o adevarata lumina, ca o faclie; mai mult decat
aceste becuri straluceste trupul si sufletul botezat. Daca am vedea noi,
cu ochii nostri trupesti, ne-am spaimanta de aceasta lumina, de acest
copil al lui Dumnezeu, al lui Iisus Hristos. Si datoria noastra a
crestinilor este ca sa ne straduim de-a lungul vietii noastre, sa
pastram aceasta curatie, aceasta nevinovatie, aceasta sfintenie, primita
prin Taina Botezului in pruncia noastra. Aceasta este marea grija a
credinciosilor.
Stiti si dumneavoastra ca la Botez sunt nasi, pentru un baiat sa fie un barbat, pentru fetita, o femeie.
Dar trebuie si fie si ei botezati ortodocsi si sa fie crestini. Ei tin
in brate pruncul si, din clipa botezului, ei devin parinti spirituali ai
celui botezat. Nasii sunt, datori toata viata pruncului, cat va creste,
pana la batranetile lui, sa-l supravegheze ca niste adevarati parinti
sufletesti, sa aiba grija de el si sa-l calauzeasca pe calea cea buna si
sfanta a vietii crestine pana la sfarsitul vietii lor.
Daca se intampla de-a lungul vietii anturaje pacatoase, ori caderi din
nebagare de seama, alteori din influentele cele din afara, Hristos a
randuit Taina Sfintei Marturisiri, Taina Pocaintei, Taina Lacrimilor,
prin care cei pacatosi au nevoie sa-si spele multele lor pacate.
De aceea, datoria, noastra este sa pastram sfintenia vietii noastre, a
Sfantului Botez si atunci, fara imdoiala ca ramanem in legatura harica
si intima cu Dumnezeu, daca ne pastram curati si pazim poruncile lui
Dumnezeu. Daca pazim toate acestea, harul Duhului Sfant ramane
neintrerupt in noi, din momentul Botezului si pana la sfarsitul vietii
noastre.
Ne oprim aici cu Taina Botezului, usa
de intrare in crestinism, momentul infierii si al initierii in viata
crestina prin Botez. Aceasta viata crestina trebuie sa dureze de la
nasterea noastra in Hristos si pana cand ne intoarcem la Dumnezeu.
Redescoperirea Botezului
Odinioara, in primele
timpuri ale crestinismului,
taina botezului
era savarsita in cursul noptii pascale, ca parte componenta (organica) a
marii sarbatori anuale a Sf. Pasti. Inca si astazi, cand legatura intre
cele doua ceremonii s-a rupt de multa vreme, ritualul botezului si
sarbatoarea Sf. Pasti poarta nestearsa pecetea interdependentei lor
initiale. Putini crestini insa mai realizeaza acest lucru. Putini sunt
aceia care stiu ca slujba Sf. Pasti este in esenta ei o slujba
baptismala; ca atunci cand ei asculta; in ajunul Sf. Pasti, lectura
textului biblic referitor la trecerea prin Marea Rosie sau cel referitor
la experienta profetului lona in pantecele chitului, sau a celui
referitor la cei trei tineri aruncati in cuptorul de foc de la Babilon,
ei asculta cele mai vechi "paradigme" sau preinchipuiri ale botezului si
ca, de fapt, participa la marea priveghere baptismala.
Ei nu-si dau seama ca bucuria care ilumineaza
noaptea sfanta pascala, cand rasuna anuntul victorios;
Hristos a inviat! este bucuria celor care "au
fost botezati in Hristos
si s-au imbracat in Hristos", a celor care "prin botez au fost
ingropati cu lisus in moartea Lui; ca, precum Hristos a inviat din morti
prin slava Tatalui" sa poata duce si ei "o viata noua" (Rom. 6,4).
Putini crestini stiu ca Sf. Pasti, ca celebrare liturgica a acestei
sarbatori decurgeau la inceput din celebrarea
Sfantului Botez; ca Sf. Pasti, "
sarbatoarea sarbatorilor",
este astfel implinirea botezului si ca botezul este intr-adevar o taina
pascala. A afla insa toate acestea nu inseamna doar descoperirea unui
capitol interesant al arheologiei liturgice: este mai degraba singurul
mod de a intelege mai bine botezul, semnificatia lui in
viata Bisericii si in viata fiecarui credincios. Si tocmai de intelegerea mai adanca a acestei taine fundamentale a credintei si a
vietii crestine
avem astazi nevoie mai mult ca oricand si decat orice lucru. Pentru ce?
Pentru ca trebuie sa recunoastem sincer, botezul este absent din viata
noastra. Desigur, noi continuam sa-l acceptam cu totii ca pe o
necesitate evidenta; nici un crestin nu se opune botezului si nici nu-l
pune la indoiala si ei continua sa fie savarsit in
bisericile noastre,
Cu alte cuvinte, botezul este considerat ca mergand de la sine. Totusi,
in ciuda tuturor celor de mai sus, indraznesc sa afirm ca in realitatea
faptelor, el este absent si ca aceasta absenta este astazi la radacina
multor tragedii ale Bisericii.
Pentru inceput, botezul este absent din
cultul bisericesc
daca intelegem prin cult ceea ce termenul respectiv (litourgia) a
insemnat intotdeauna: o lucrare colectiva care implica si la care
participa realmente adunarea Bisericii, adica intreaga comunitate. Nu-i
asa ca astazi, din
punct de vedere
liturgic, botezul a devenit o ceremonie privata, de familie, savarsita
in general in afara slujbelor cultice comune, mai precis, in afara
"liturghiei"?
Nu-i asa ca astazi poti fi crestin si sa practici ani
si ani religia crestina fara sa fi asistat vreodata la savarsirea
tainei Sf. Botez, fara sa stii macar cum se savarseste aceasta mare
taina a Bisericii?
Fiind astfel absent din cadrul Sf. Liturghii, botezul este, in mod
evident, absent din credinta noastra. Crestinul, in vremurile vechi,
stia de exemplu ca Pastile erau in fiecare an aniversarea propriului
botez, a participarii sale in
viata Celui inviat.
El stia ca
invierea lui Hristos
era reafirmata in acest act al regenerarii si al renasterii prin care
noii membri erau integrati "vietii celei noi". Ori, astazi, crestinul nu
mai face nici o legatura directa intre botez si el insusi sau chiar
intre el si Biserica- El stie, desigur, ca a fost botezat si ca botezul
este conditia necesara a apartenentei lui la Biserica. Dar aceasta
cunoastere ramane abstracta; crestinul nu vede in Biserica tocmai
comunitatea celor care sunt morti cu Hristos, si care au primit o viata
noua impreuna cu El.
Credinta crestinului de azi nu mai este una baptismala, asa cum era in primele veacuri crestine.
Botezul pentru el a incetat sa mai fie o realitate si
o experienta permanenta ce-i lumineaza intreaga viata, o sursa de
nesfarsita bucurie si speranta. Actul botezului este notat doar undeva
intr-un registru, dar, in mod sigur, nu si in memoria lui vie. Si el nu
mai traieste Sf. Pasti sau Rusaliile, Craciunul sau Boboteaza si tot
Cultul Bisericii, in legatura lui directa cu botezul, ca realitate al
carei sens si eficacitate in sanul Bisericii se manifesta in/si prin
botez, in sfarsit, incetand sa mai hraneasca credinta crestina, botezul a
pierdut aptitudinea sa de a forma
conceptia noastra
crestina despre lume, adica atitudinea noastra, motivatiile si
hotararile esentiale. Azi nu mai exista o filosofie crestina a vietii
care sa inglobeze intreaga noastra existenta, familiala si profesionala,
istoria ca si societatea, morala si intreaga activitate. Nu mai exista
diferenta intre valorile si idealurile acceptate in sanul
comunitatii crestine
si cele care exista in afara acestei comunitati. Crestinul de azi poate
fi un bun enorias, respectand normele si filosofia unei vieti care nu
are nimic de-a face cu credinta crestina, atunci cand aceste norme nu-i
sunt in mod clar opuse.
Crestinul inceputurilor stia, nu numai prin
intelectul sau, ci prin toata fiinta lui, ca atunci cand primise botezul
intrase in legaturi cu totul noi cu toate aspectele vietii si cu
intreaga creatie; ca el dobandise astfel, odata cu credinta lui, o
intelegere radical diferita asupra vietii. Pentru el botezul era punctul
de plecare si totodata fundamentul filosofiei crestine a vietii, o
orientare permanenta si ferma pentru toata existenta sa, aducand
raspunsuri la toate intrebarile, rezolvand toate problemele. Acest
fundament baptismal noi il avem mereu. Botezul este celebrat totdeauna.
Astazi insa nu mai este perceput ca poarta ce duce catre o viata noua,
ca o forta care ne permite sa luptam pentru pastrarea si cresterea
acestei vieti in noi.
Aceasta este urmarea tragica a faptului ca multi tind
sa considere ca pe o evolutie de importanta secundara si pur exterioara
transformarea botezului intr-o ceremonie privata,
incetand sa mai existe
in chiar inima cultului si a credintei crestine. Din punct de vedere
pur formal - dogmatic si canonic, aceasta poate sa para de mica
importanta. Nu ramane, oare, botezul valabil, independent de numarul
persoanelor care au asistat la el, de timpul si de locul celebrarii, de
cantitatea de apa folosita? Desigur, numai faptul ca poate exista un
astfel de punct de vedere, marturiseste despre adanca divergenta
intre duhul
traditiei autentice a Bisericii pe de o parte si constiinta noastra
dogmatica si canonica actuala pe de alta parte. Marturiseste despre
totala noastra ignoranta a vechiului principiu conform caruia "lex
orandi", regula rugaciunii genera pe cea a credintei, "lex credendi",
adica intensitatea si calitatea credintei se masurau prin semnificatia
rugaciunii.
Adevarul este ca acest punct de vedere gresit actual, rezulta dintr-o "pseudomorfoza scolastica" a
teologiei ortodoxe care a injectat in Biserica otrava unui spirit legalist strain
Sfintilor Parinti
si Traditiei. Aceasta influenta scolastica a atras dupa sine o
ingustare a inssi perceperii botezului. Intr-adevar, noi putem citi si
reciti manualele de
teologie ortodoxa, fara sa aflam in ele explicarea folosirii apei la botez, nici indicatii privitoare la raportul intre botez si
moartea si invierea
lui Hristos si nici motivul pentru care Mirungerea nu poate fi
savarsita decat de episcop - explicatii care sunt esentiale pentru
intelegerea acestei Sf. Taine.
In aceste manuale, botezul este definit aproape in
mod exclusiv ca stergerea pacatului si dobandirea harului, ambele acte
fiind considerate ca necesare, in sensul juridic al termenului, pentru
mantuire. Dar botezul ca taina a renasterii si re-creatiei, ca Paste si
Cincizecime personale
fiintei umane, ca taina de integrare in poporul lui Dumnezeu, de trecere de la viata veche la o viata noua, in sfarsit, de aratare a
imparatiei lui Dumnezeu, toate aceste acceptiuni care facusera botezul atat de esential pentru credinta si pentru practica religioasa a
primelor secole
crestine, sunt practic lasate la o parte si aceasta tocmai pentru ca
ele nu mai corespund cadrului sarac legalist imprumutat din scolastica
decadenta.
In acest tip de teologie, s-a spus aproape totul la
capitolul referitor la validitatea tainelor in general si a botezului in
particular; o singura intrebare este in aparenta lasata la o parte, ca
si cand nu ar prezenta interes: in ce consta validitatea acestor taine
si, mai ales, a botezului? Astfel, aceasta teologie oficiala a facilitat
si accelerat decadenta liturgica care, incetul cu incetul, a eliminat
botezul din cultul Bisericii si l-a transformat intr-o ceremonie
privata. Daca validitatea tainei nu cere decat prezenta unui preot si o
minima cantitate de apa, daca, in plus, singurul lucru care intereseaza
este doar acest tip de validitate, de ce atunci sa nu reducem taina la
aceste conditii esentiale? De ce sa nu aranjam ca apa si untdelemnul sa
fie sfintite dinainte, pentru a economisi pretiosul nostru timp?
De ce sa mai tinem seama de vechile indrumari conform
carora trebuie ca "toate luminile sa fie aprinse" si preotul sa fie
imbracat "in vesminte albe"? De ce sa implicam in acest eveniment
intreaga parohie, intreaga comunitate, tot poporul lui Dumnezeu? Si
astfel astazi sunt suficiente circa cincisprezece minute pentru a
savarsi, in penumbra unui colt al naosului, asistat doar de un cantaret
care sa dea raspunsurile, un act pe care
Sfintii Parinti
l-au considerat si proclamat ca cea mai mare solemnitate a Bisericii: o
taina care "umple de bucurie ingerii si arhanghelii si toate puterile
ceresti, precum si toate creaturile pamantesti", o taina pentru care
Biserica s-a pregatit timp de patruzeci de zile de post si care
constituie insasi esenta
bucuriei pascale.
Viziune liturgica decadenta sustinuta printr-o teologie decadenta si
ducand la o credinta decadenta: astfel se prezinta trista situatie in
care ne gasim astazi si care trebuie schimbata daca iubim cu adevarat
Biserica si dorim sa redevina forta care transforma viata omului.
Trebuie sa redescoperim botezul - semnificatia, forta si valoarea lui reala.
Prezenta lucrare
are drept scop sa contribuie la aceasta redescoperire, sau mai degraba
sa enumere conditiile ei preliminare. Ca adevarata redescoperire trebuie
sa se faca de fiecare data cand Biserica celebreaza aceasta mare taina
si ne face pe toti martori si participanti ai ei.
Obiectul teologiei liturgice, asa cum arata denumirea
ei, este sa puna capat divortului fatal intre teologie pe de o parte,
cultul si credinta pe de alta parte, divort care a avut consecinte
dezastruoase atat pentru teologie cat si pentru credinta. A facut ca
liturghia sa nu mai fie inteleasa cum trebuie de catre popor, care nu
mai vede in sf. slujbe decat niste frumoase si misterioase ceremonii la
care asista fara sa participe cu adevarat. Acest divort a lipsit
teologia de izvorul viu si a facut din ea un exercitiu pentru
intelectuali. A golit credinta de continutul ei viu si de referintele ei
reale. Nu aceasta era situatia pentru Sf.
Parinti ai Bisericii. Daca teologia lor ramane pentru noi un criteriu si o sursa de inspiratie, este pentru ca ea este inradacinata in
experienta vie a Bisericii,
in marea realitate a comunitatii (rugatoare) cultice. Este, de altfel,
revelator faptul ca explicatia teologica a botezului a fost la inceput o
explicatie catehetica a ritualului botezului, inteleasa ca fiind o
parte organica a cultului insusi. La inceputurile ei, teologia era o
reflectare ardenta asupra cultului, o
revelatie inspirata
de semnificatia reala a acestuia. Si atunci cand recitim Sf. Parinti
simtim ca san-tem foarte departe de ei, prin explicatiile simbolice si
superficiale ale ritualului, caracteristice literaturii post-patristice,
si de asemeni, prin definitiile reci si juridice ale manualelor
noastre.
A face cultul inteles din interior, a descoperi si a
simti aceasta epifanie a lui Dumnezeu, a lumii si a vietii pe care le
cuprinde si le comunica cultul, corelarea aceastei viziuni si a acestei
forte cu propria noastra existenta si cu problemele noastre - acesta
este adevaratul obiect al teologiei liturgice. In aceasta actiune,
botezul este intr-adevar inceputul, fundamentul si cheia. Toata viata
Bisericii este intemeiata pe viata noua care a izvorat din mormantul
Mantuitorului in prima zi a celei de-a doua creatii. Tocmai aceasta
viata noua este data la botez si se implineste in sanul Bisericii.
Totul este ca omul sa devina una cu Hristos
Tot ceea ce sarbatorim: Craciunul, Botezul Domnului,
Sfintele Pasti,
intreaga iconomie a lui Dumnezeu pentru oameni, toata lucrarea lui
Dumnezeu, darul lui Dumnezeu, devin ale omului prin intermediul
Sfintelor Taine si, mai ales, prin
Sfantul Botez.
Este cutremurator faptul ca Domnul nu numai ca a venit pe pamant si
S-a facut intru totul om, ci a trecut prin toate etapele vietii omului.
Asa cum omul ramane noua luni in pantecele mamei sale, tot asa si El a
ramas noua luni in pantecele mamei Sale. Asa cum fiecare om se naste si
creste incet-incet, tot asa si El, S-a nascut si a trecut prin toate
etapele prin care trece un om in timp ce creste. Toate acestea nu au
fost un lux sau numai un semn al iubirii lui Dumnezeu pentru om. Toate
acestea arata ca omul se sfinteste nu intr-un mod magic, intr-o clipa,
ci se sfinteste in Hristos. Se sfinteste deoarece are posibilitatea –
chiar de la inceputul existentei si pana la sfarsitul vietii lui, in
orice clipa si mereu – sa fie impreuna cu Hristos trupeste si
sufleteste.
Cand copilul este mic, trebuie sa stim ca, impreuna cu acesta, si
Hristos a fost copil mic. Hristos a crescut si S-a facut mare asa cum se
intampla cu fiecare copil. Hristos a trecut si El prin greutatile prin
care trece fiecare om. Aceasta pentru ca omul sa poata, din prima clipa a
existentei sale, sa se identifice cu Hristos, sa devina una cu Hristos
si sa calatoreasca pe drumul vietii impreuna cu El. In felul acesta se
sfinteste viata lui, existenta lui, in felul acesta devine un alt om,
adica noul Adam, paraseste pe omul vechi, pe vechiul Adam.
Aceasta este o taina mare. Nu este ceva despre care putem spune cu
usurinta: „Iata, sunt cu Hristos si Hristos este impreuna cu mine”.
Este ceva care se intampla in chip tainic si omul nu poate sa-l
inteleaga. Se intampla tainic si se savarseste prin Sfantul Botez.
Aceasta realitate, acest adevar ne este amintit de sarbatori, si am
spune in mod special de Sarbatoarea Epifaniei, cand sarbatorim
Botezul Domnului.
Mantuitorul S-a botezat pentru a ne arata ca prin botezul nostru vom
deveni partasi vietii Lui, vom deveni partasi sfinteniei Lui.
Ce se intampla cand se boteaza omul?
Fiecare crestin, din cate stim toti, isi boteaza copilul la doua-trei
luni dupa nastere. In timpul botezului se savarseste o mare minune, se
savarseste unirea acestei mici existente cu Hristos – care nu numai ca a
venit printre noi, ci a si parcurs intreaga viata a omului si a trait-o
clipa de clipa. Ce se intampla dupa aceea, totusi, incat copilul
botezat traieste uneori ca si cand nu ar fi fost botezat? De ce traieste
ca acei copii care nu s-au botezat. Ce se intampla? Care sa fie
explicatia? Se boteaza in chip real omul sau nu se boteaza? Se intampla
ceva in momentul botezului sau nu se intampla nimic? Şi noi, cei mari,
traim de multe ori ca si cand nu am fi botezati, ca si cand nu s-ar fi
savarsit aceasta minune in existenta noastra, ca si cand nu am fi murit
in Hristos in timpul botezului, dupa cum vorbeste Sfantul Apostol Pavel
(Rom. 6, 4) si ca si cand nu am fi inviat in Hristos. Continua sa
traiasca in noi omul acela vechi, care ar fi trait in mod sigur daca nu
ne-am fi botezat.
Nu are efect botezul? Şi daca are un efect real, cum se intampla
aceasta? Daca are efect, de ce la cei mai multi copii nu se observa
aceasta? Unele mame, vazand comportamentul copiilor lor ajung sa spuna:
„Nu ti-a pus suficient untdelemn la botez nasa ta!”
Sau: „Nu te-a uns preotul cu untdelemn sfintit, la botez?”
Asa cum am spus, aceasta mare taina a nasterii din nou a omului se
savarseste prin intermediul Sfintelor Taine si indeosebi prin Botez. Dar
aceasta minune, aceasta schimbare, aceasta renastere nu se intampla de o
maniera magica. Daca un copil a fost botezat nu inseamna ca din
momentul acela va fi un copil sfant. Chiar daca a fost botezat, chiar
daca a murit in Hristos prin botezul sau, chiar daca a murit in el omul
cel vechi si a inviat cel nou, acest copil are posibilitatea, in fiecare
clipa, sa redevina omul cel vechi. Acest copil continua sa aiba in
fiecare clipa posibilitatea sa fie cel care a fost inainte de a fi
botezat. Acest lucru este valabil pana cand parasim aceasta lume, dupa
care starea noastra va fi una stabila, ramane neschimbatoare. Starea in
care se va afla cineva cand moare aceea va ramane. Cat suntem in aceasta
lume, starea noastra este schimbatoare. Este schimbatoarea mai ales
starea copilului si exista prin urmare posibilitatea ca in fiecare clipa
copilul sa se schimbe, sa se instraineze.
Botezul si altoirea copacului
Ingaduiti-mi sa ma refer iarasi la exemplul cu altoirea pomilor.
Altoieste cineva un pom. Pune un altoi bun intr-un pom salbatic. Pana
cand acest altoi devine pom mare, cu trunchi, cu ramuri si frunze, pana
cand ajunge la maturitate, oricand pomul altoit poate redeveni salbatic,
poate sa se intoarca la starea lui dinainte de altoire.
Nu stiu daca cei care suntem aici in clipa aceasta am vazut vreodata
un pom altoit. Totusi, din cate cunosc, cand altoieste cineva un pom,
daca il paraseste, daca nu-l urmareste indeaproape, acel pom va lastari
din trunchiul salbatec vlastare salbatice cu multa putere, ca si cand
s-ar razbuna pentru ca a fost taiat. Altoirea se face primavara si daca
merge cineva abia toamna ca sa vada cum merge pomul altoit, il va gasi
cu cateva frunzulite si acestea ingalbenite, care nu au putut sa creasca
din pricina lastarilor salbatici care l-au inabusit. Vlastarele care au
iesit din vechiul trunchi au dat nastere unui pom cu multa vigoare.
Cel care se boteaza este altoit cu Hristos si are posibili¬tatea, din
clipa aceea, sa parcurga intreaga sa viata impreuna cu Hristos. Aceasta
inseamna a fi crestin. Este vorba de increstinarea omului, adica de
christificarea omului. Uneori ni se pare ciudat. Ce inseamna a deveni
cineva crestin? Prin botez, omul este altoit cu Hristos si nu mai
traieste in el omul cel vechi, ci omul cel nou, care este Hristos.
Copilul care este botezat are posibilitatea sa ajunga la aceasta stare,
sa devina adica Hristos. Pe de alta parte, insa, are si posibilitatea sa
revina la starea dinainte de botez, chiar daca exista nestearsa pecetea
botezului, chiar daca altoiul exista. Ce e de facut? Altoiul exista,
dar este inabusit, este slabit. Luati aminte!
Omul poate sa traiasca ca si cum nu ar fi fost botezat oricand, nu
numai la un moment anume. Botezul nu se pierde, dar viata lui se
deruleaza ca si cand nu ar fi fost botezat. Un pom care a fost altoit
are sorti de izbanda daca este ingrijit mai ales in primul an dupa
altoire, daca este cu grija curatat de vlastarele trunchiului vechi si
vlastarele noi sunt lasate si creasca normal. Daca este parasit si nu-l
mai ingrijeste nimeni, va fi inabusit de vlastarele salbatice. Acest
lucru se poate intampla si in al doilea si in al treilea an si chiar mai
tarziu.
Acelasi lucru se intampla si cu copilul. In toata viata lui, pana la
apusul vietii, in orice clipa, din om al lui Hristos, care este altoit
cu Hristos, care este increstinat, oricine poate redeveni omul cel
vechi, care se trage din omul cazut, din Adam cel cazut. Dar acest risc
este mai mic atunci cand omul este mic copil. Prin urmare, cand este
botezat un copil, se intampla cu adevarat minunea nasterii din nou,
minunea altoirii cu Hristos, minunea unei noi existente, a unei noi
realitati. Dar nu este suficienta aceasta minune. Chiar din momentul
acela, este nevoie de mult efort pentru a ramane cineva unit cu Hristos
si pentru a trai intreaga lui viata asa cum a trait Hristos.
Botezul copiilor
Asa cum stim, de foarte timpuriu, in istoria Bisericii au inceput sa fie
botezati pruncii. Botezul omului inca din pruncie s-a impus
pretutindeni. In mod firesc, la botez, omul ar fi trebuit sa fie matur
pentru a fi catehizat, pentru a cunoaste crestinismul, pentru a cunoaste
Evanghelia si pe Hristos, pentru a crede si pentru a hotari daca vrea
sa intre sau nu in Biserica lui Hristos.
Biserica insa a ingaduit, din iconomie, botezul copiilor pentru ca,
daca nu ar fi facut acest lucru, foarte multi dintre oameni ar fi plecat
din aceasta lume nebotezati. Şi Domnul a spus clar: „Cel care va crede
si se va boteza se va mantui!” (Marcu 16, 16).
„Daca nu se va naste cineva din apa si din duh nu va putea sa intre in
Imparatia lui Dumnezeu” (Ioan 3,5).
A spus acest lucru foarte clar. Este o problema daca un copil moare
nebotezat. Ce se intampla cu el? Nici un Sfant Parinte nu a indraznit
vreodata, din cate cunoastem, sa spuna ca un copil nebotezat se
mantuieste.[1] Sfantul Grigorie Teologul spune: „Sa spunem ca a mers in
Imparatia cerurilor? Nu putem! Sa spunem ca a mers in iad? Nici acest
lucru nu-l putem spune. Ce se intampla? Numai Dumnezeu stie.”[2]
Aceasta problema este lasata la mila si milostivirea lui Dumnezeu.
Dumnezeu legifereaza, dar nu este sub lege, nu este constrans de legi si
poate si in alt fel sa mantuiasca pe cineva. Biserica a acceptat, de
exemplu, botezul sangelui, botezul martiric. Daca cineva nu a apucat sa
fie botezat, dar a fost martirizat datorita credintei lui in Hristos,
si-a varsat sangele, acest sange martiric a devenit apa a botezului si
colimvitra. Biserica ii considera pe acestia botezati si nu numai
botezati ci si sfinti.
Pentru ca ar fi fost foarte multi aceia care ar fi plecat din aceasta
lume nebotezati, Biserica nu numai ca a ingaduit, dar a si impus botezul
pruncilor. Asadar, botezul pruncilor asa cum se face astazi, nu se
savarseste abuziv. Nici botezul nu actioneaza asupra copilului in chip
magic. Intai de toate, se face botezul pruncilor deoarece Biserica spune
ca din partea copilului nu exista opozitie la venirea harului lui
Dumnezeu. Copilul nu poate spune: „Nu vreau!” Şi acolo unde nu exista
opozitie harul lui Dumnezeu lucreaza. Tot asa cum punem intr-un vas apa
si savarsind slujba sfintirii apei apa devine aghiasma deoarece nu
exista impotrivire. Daca ar fi existat impotrivire sau opozitie, am fi
citit si am fi recitit la nesfarsit rugaciuni de sfintire si apa nu ar
fi devenit aghiasma. Apa devine aghiasma! Prin sfintire, apa devine
altfel de apa in chip real, nu ramane apa obisnuita. Se sfinteste
deoarece nu exista impotrivire si de aceea se pastreaza, nu se strica.
La fel si copilul mic. Desi este o fiinta vie – si nu materie
neinsufletita ca apa sau ca painea pe care o sfinteste preotul si devine
Trup al lui Hristos – deoarece nu poate opune rezistenta, deoarece in
copil nu exista nici cea mai mica impotrivire, acesta devine primitor al
harului lui Dumnezeu si intr-adevar Taina Botezului lucreaza si pruncul
se naste din nou si devine in chip minunat un om nou, care a fost
altoit cu Hristos.
Cum si cat ne ajutam copiii incat sa creasca in ei altoiul Hristos?
Dincolo de aceasta, Biserica, care a ingaduit si a impus botezul
pruncilor, s-a bazat de asemenea pe disponibilitatea si pe credinta
reala pe care o are nasul, cel care aduce pruncul la botez. Nasul nu
este un element decorativ la botez, ci isi asuma imense raspunderi in
fata lui Dumnezeu. Nasul trebuie sa fie – se presupune ca este – un
crestin viu, un om altoit in chip real cu Hristos, un om care crede cu
adevarat.
Ceea ce se intampla astazi, atat cu botezul cat si cu cununia, este
cu totul altceva. Cununam doi tineri fara sa stim nimic despre acestia!
Cat sunt sau nu sunt valabile aceste cununii, numai Dumnezeu stie.
Parintii isi aduc copilul in biserica si-l boteaza. Şi ei si nasul
considera acest eveniment un eveniment monden si toata grija lor este sa
dea stralucirea momentului, sa fie impresionant evenimentul pentru a se
bucura de admiratia oamenilor. Cat este de adevarat acest botez, numai
Dumnezeu stie. Totusi, copilul nu stie nimic din cele ale parintilor si
primeste botezul, iar botezul se savarseste in chip real.
Vreau sa subliniez acum faptul ca, ingaduind si impunand botezul
pruncilor, Biserica s-a bazat si se bazeaza pe credinta parintilor si a
nasului. Nu se bazeaza numai pe credinta parintilor deoarece este
posibil ca unii parintii sa fie necredinciosi sau indiferenti. De aceea
este nevoie de un nas care nu este, repet, un element ornamental de lux,
ci isi asuma raspunderi foarte mari si are de jucat un rol extrem de
insemnat.
Pruncul nou botezat poarta in sine pe omul cel vechi. Nu are
importanta ca acest om vechi nu opune rezistenta. Exista radacina omului
vechi in cel botezat. Pruncul este botezat dar se trage din Adam.
Parintii, fiind crestini vii, credinciosi cu adevarat, altoiti in chip
real cu Hristos – se presupune ca altoiul a crescut si aduce roade – pot
sa-l ajute pe copil. Trebuie sa se comporte de asa maniera cu copilul
lor, incat odata cu cresterea lui – in ciuda faptului ca din radacina
lui va lastari cand unul, cand altul din vlastarele salbatice – puterea
radacinii vechi sa slabeasca, sa cedeze si sa creasca numai altoiul
Hristos. Aici este intreaga Taina.
Parintii nu stiu ce copii vor aduce pe lume. Dar se comporta ei,
oare, fata de copiii lor, ca oameni renascuti in Hristos, renascuti in
credinta pe care s-a intemeiat Biserica si in care si-au botezat copiii?
Se comporta ei, oare, astfel? Sau, in ciuda faptului ca doresc sa-l
faca pe copil un crestin bun, comportarea lor, atitudinea lor fata de
copil lasa mult de dorit?
Ingaduiti-mi sa va marturisesc ca, din cate cunosc eu, suntem cu
adevarat de plans. Deoarece copilul pe care-l avem in fata noastra si
care este chemat sa devina ca Hristos, este considerat de noi mai curand
o proprietate a noastra. De cele mai multe ori, pornim de la propriile
noastre dorinte, de la visele noastre, de la proiectele noastre, pornim
mai curand sprijinindu-ne pe radacina veche din noi si nu pe altoiul
crestin. Nu stim cat de viu este altoiul in noi. Oricum, cred ca ne
influenteaza mult mai mult vlastarele care au crescut din radacina si
din trunchiul omului vechi. Şi noi am fost botezati, dar din radacina si
din trunchiul vechi au navalit vlastare salbatice – poate sa existe
printre ele si altoiul, mai mic sau mai mare – suntem influentati mai
mult de vlastarele salbaticesi atitudinea noastra fata de copil este una
in consecinta. Copilul care a fost altoit, dar care nu stie nimic,
continua sa fie la discretia parintilor, a nasului, a dascalului, a
familiei. Daca acest copil nu va fi ajutat de cineva, exista
posibilitatea sa redevina om vechi ca si cand nu ar fi fost botezat.
Este nevoie ca fiecare parinte sa fie foarte atent. La fel dascalii
si noi, preotii. Sa luam aminte cat de mult ii ajutam copii pentru ca
altoiul cel nou sa creasca in ei. Ii vedem maniindu-se, nervosi, spunand
minciuni, avand rautate in ei? In clipa aceea trebuie sa ne gandim si
sa spunem: „Sarmanul, uita-te la el! A fost botezat, a fost altoit, dar a
devenit de nerecunoscut! Ia, sa fac ceva, daca pot! Sa-l eliberez de
aceste vlastare salbatice care dau buzna cand pe aici, cand pe dincolo”.
Are loc un conflict frecvent intre vlastarele vechi si vlastarele
noi. Sa nu mai spunem faptul ca, de multe ori, in loc sa incercam sa
gasim modalitatea de a slabi aceste vlastare , care cresc din radacina
veche a copilului, le incurajam si ne laudam cu ele.
Arhim. Simeon Kraiopoulos,
Parinti si Copii, volumul I, Editura Bizantina
Note:
[1] Sf. Grigorie de Nyssa, Despre pruncii rapiti inainte de vreme, PG
46, 192: „Caci petrecerea inainte de vreme a pruncilor nu poate fi
conceputa a-i aseza nici de partea celor osanditi la durere datorita
felului in care au trait, nici la fel cu cei care si-au curatit viata
aceasta prin savarsirea tuturor virtutilor”.
[2] Sf. Grigorie Teologul, Cuvant la Sfantul Botez, PG 36,389.
Ce este Botezul ?
Botezul
este Taina prin care credinciosul, prin întreita cufundare a trupului în
apă şi chemarea lui Dumnezeu, Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh, moare pentru
această viaţă trupească păcătoasă şi renaşte de la Duhul Sfânt într-o
viaţă duhovnicească şi sfântă. „De nu se va naşte cineva din apă şi din
Duh, nu va putea să intre în împărăţia lui Dumnezeu" (Ioan 3, 5).
Când şi cum îşi are începutul Botezul ?
Mai întâi: „Ioan a botezat cu botezul pocăinţei, spunând poporului să
creadă în Cel ce avea să vină după el, adică în Iisus Hristos" (Fapte
19, 4). Apoi, Iisus Hristos a sfinţit prin pilda Sa botezul primit de la
Ioan. în cele din urmă, după înviere, El le-a dat apostolilor Săi
poruncă solemnă: „... mergând, învăţaţi toate neamurile, botezându-le în
numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh..." (Matei 28, 19).
Care este principalul act în lucrarea sfinţitoare a Botezului ?
Intreita cufundare în apă în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh.
Ce le este de trebuinţă acelora care doresc să se boteze ?
Pocăinţa şi credinţa. De aceea se şi
rosteşte, înaintea Botezului, Simbolul de credinţă. „Pocăiţi-vă şi să se
boteze fiecare dintre voi în numele lui Iisus Hristos, spre iertarea
păcatelor voastre, şi veţi primi darul Duhului Sfânt" (Fapte 2, 38).
„Cel ce va crede şi se va boteza se va mântui..." (Marcu 16, 16).
Atunci cum de se botează pruncii ?
Pentru credinţa părinţilor şi a naşilor care, prin aceasta, se obligă să-i înveţe şi pe ei credinţa atunci când vor fi mai mari.
Cum se poate dovedi din Sfânta Scriptură că pruncii trebuie botezaţi ?
in perioada Vechiului Testament, tăierea
împrejur era săvârşită la prunci după opt zile, iar în Noul Testament,
Botezul a luat locul tăierii împrejur; prin urmare, trebuie să fie
botezaţi şi pruncii.
De unde ştim că Botezul a luat locul tăierii împrejur ?
Din următoarele cuvinte ale apostolului
către credincioşi: „... aţi şi fost tăiaţi împrejur, cu tăiere împrejur
nefăcută de mână, prin dezbrăcarea de trupul cărnii, întru tăierea
împrejur a lui Hristos... îngropaţi fiind împreună cu El prin botez..."
(Coloseni 2, 11, 12).
De ce este nevoie de naşi la Botez ?
Pentru a da chezăşie în faţa Bisericii
despre credinţa celui botezat. Prin Botez, naşii îl primesc pe prunc în
grija lor până la întărirea lui în credinţă (Sfântul Dionisie
Areopagitul, Despre ierarhia bisericească).
De ce îi este de trebuinţă celui ce se botează să facă lepădările ?
Pentru izgonirea diavolulului de la el
care, încă de la păcatul adamic, a primit asupra oamenilor trecere şi
oarecare înrâurire asupra lor, ca asupra unor slujitori şi robi ai săi.
Sfântul Apostol Pavel spune că toţi
oamenii care sunt în afara harului, umblă „... potrivit veacului lumii
acesteia, potrivit stă-pânitorului puterii văzduhului, a duhului care
lucrează acum în fiii neascultării..." (Efeseni 2, 2).
In ce constă puterea lepădării ?
In numele lui Iisus Hristos, chemat prin
rugăciune şi credinţă. Iisus Hristos a dat credincioşilor această
făgăduinţă: „... în numele Meu demoni vor izgoni" (Marcu 16, 17).
Ce putere are întrebuinţarea acum şi cu alte prilejuri a semnului Crucii ?
Aşa cum este numele lui Iisus Hristos
Cel răstignit rostit cu credinţă, tot astfel este şi semnul Crucii făcut
cu credinţă prin mişcarea mâinilor sau în alt fel.
Sfântul Chiril al Ierusalimului scrie:
„Să nu ne ruşinăm a-L mărturisi pe Cel răstignit, pecetluindu-ne cu
îndrăzneală cu mâna pe frunte. Să facem semnul Crucii în toate
împrejurările: peste pâine când o mâncăm, peste pahar când bem, atunci
când intrăm şi ieşim; cei ce se culcă şi cei ce se scoală, cei ce sunt
în călătorii şi cei ce se odihnesc. Căci mare pază este semnul Crucii,
primită în dar şi neostenitoare pentru cei credincioşi, şi spaimă pentru
duhurile rele se arată aceasta" (Sfântul Chirii al Ierusalimului,
Cateheze).
Când a început să se folosească semnul Crucii ?
Chiar din timpurile apostolice (Sfântul Dionisie Areopagitul, Despre ierarhia bisericească; Tertulian, Despre înviere).
Ce semnifică hainele albe în care sunt îmbrăcaţi cei care s-au botezat ?
Curăţia sufletească şi viaţa creştinească. De ce se foloseşte crucea la Botez ?
Ca semn învederat ce ne aduce aminte mereu de porunca Domnului, care
spune: „Dacă vrea cineva să vină după Mine, să se lepede de sine, să-şi
ia crucea şi să-Mi urmeze Mie" (Matei 16, 24).
Ce simbolizează mersul celui botezat în jurul cristelniţei cu lumânarea aprinsă ?
Bucuria duhovnicească, unită cu luminarea duhovnicească.
Ce se înţelege prin porunca mărturisirii ; unui singur Botez din Simbolul de credinţă ?
Trebuie să înţelegem că Botezul nu se repetă.
De ce nu se repetă Botezul ?
Botezul este naştere duhovnicească şi, după cum omul se naşte o singură dată, aşa şi Botezul nu se face decât o dată.
Ce trebuie să credem despre aceia care păcătuiesc după Botez ?
Ei sunt vinovaţi pentru păcatele lor mai
mult decât necreştinii, pentru că au avut de la Dumnezeu ajutor
deosebit spre bine şi l-au lepădat. „Căci dacă, după ce au scăpat de
întinăciunile lumii, prin cunoaşterea Domnului şi Mântuitorului nostru
Iisus Hristos, iarăşi se încurcă în acestea, ei sunt învinşi; li s-au
făcut cele de pe urmă mai rele decât cele dintâi" (II Petru 2, 20).
Dar, după Botez, nu mai există mijloace de iertare pentru păcătoşi ?
Ba da, pocăinţa.
Sfantul Filaret al Moscovei